woensdag 1 mei 2013
De wonderen zijn de wereld nog niet uit... Aartsbisschop Gerhard Ludwig Müller, de Prefect van de Congregatie voor de Geloofsleer celebreerde op 30 april de Heilige Mis ad orientem naar aanleiding van het feest van de Heilige Paus Pius V; de 'Tridentijnse' Paus
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
6 opmerkingen:
Laten we het zo zeggen: door de knieën gaan ze in ieder geval niet.
Is dit een gradualistisch experiment dat revisies aan het Missaal van 1962 uitvoert om een hybride 'Tridentijnse Mis' in te voeren?
M.a.w. de gewone vorm van de Romeinse ritus: schitterend! (Wat zou de paus ervan denken?)
De 'buitengewone vorm' is 'buitengewoon', omdat hij buitengewoon mooi en hemels is!
De 'gewone vorm' is 'gewoon' omdat hij van de wereld is!
Wat Aartsbisschop Müller hier doet is toch niet de buitengewone vorm? Of vergis ik mij? Ik ben geen specialist, maar ik zie allerlei afwijkingen van wat ik dacht de buitengewone vorm is: men knielt niet (wanneer Jezus op het altaar ligt: vanaf het Sanctus tot na de communie), de kaarsen (4 grote op het altaar, en 1 kleine aan de linker hand en waarschijnlijk ook 1 aan de andere kant – 6 dus, terwijl ik eraan twijfel dat dit een hoogmis is) de manier Müller de kelk vasthoudt, de gewaden, het altaar kleed, de altaar kaarten, het antependium. Het ontbreekt allemaal.
Ik zie hier de gewone vorm, met als enigste verschil dat de celebrant ad orientem staat. Ik zie hier een Tridentijnse Mis-light, een à la carte Tridentijnse Mis. Ik zie syncretisme. Ik zie een “hervorming van de hervorming” zoals Benedictus XVI het noemde. Of vergis ik mij?
Pas twee maanden geleden heeft Aartsbisschop Müller een ultimatum aan SSPX gegeven. Waar is een ultimatum goed voor wanneer je zelf Tridentijnse Missen gaat celebreren? Het knelpunt zal wel Vat II zijn. Precies; net zoals Vat II de Tridentijnse Mis hervormt heeft, lijkt het alsof Müller hier de Tridentijnse Mis opnieuw aan het hervormen is. Er zal wel iets het ultimatum gestaan hebben in de aard van: als jullie niet doen wat ik wil dat jullie doen, ga ik het zelf doen.
“De wonderen zijn de wereld nog niet uit...” Ik begrijp het niet. Zolang Müller de bisschoppen het recht niet ontneemt een Tridentijnse Mis in hun bisdom te verbieden zal ik niet onder de indruk zijn van hetgeen Müller al dan niet doet. Eerlijk gezegd, ik ben wel in de indruk; ik voel me misselijk.
Het is de dubbelzinnigheid vanwege de Duitse aartsbisschoppen, die we ook vandaag in de artikels over de aartsbisschop van Freiburg en van Regensburg zien, die zorgwekkend zijn.
Het is anders psychologisch en pedagogisch heel simpel. Wanneer iemand een taak moet uitvoeren die te gemakkelijk is, dan wordt die taak snel saai, en verliest die persoon interesse. Wanneer iemand een taak moeten uitvoeren die te moeilijk is, dan wordt die persoon snel gefrustreerd omdat hij de taak niet kan uitvoeren en verliest interesse.
In beide gevallen verliest de persoon interesse. Maar het belangrijkste is dat de taak eerst ondubbelzinnig uitgelegd wordt, anders kan men er zelfs niet eens aan beginnen. De katholieke doctrines moeten eerst ondubbelzinnig uitgelegd worden opdat men geen interesse verliest in het Geloof.
De leegloop van de kerken is heel gemakkelijk te remediëren: maak eens ondubbelzinnig duidelijk wat de taak van een katholiek is. Hopen geruzie over homoseksuelen, hertrouwden of diaconessen en hen loze beloften en valse hoop geven, jagen niet alleen de betrokkenen maar ook goede katholieken de kerk uit. Stop daarmee.
Maar de aartsbisschoppen vinden dat geruzie en die loze beloften wel de moeite waard en publiceren hun geschillen uitbundig in de pers, met verwrongen en verdraaid taalgebruik, met betekenisloze neologismen, met slechte grammatica en syntax, in code, die meer vragen en verwarring opwerpen dan dat dat er duidelijk gemaakt wordt. Trouwens, wie is er in ruzie geïnteresseerd?
Ik kan niet accepteren dat de aartsbisschoppen dit niet beseffen. Het is echt niet moeilijk te begrijpen dat hun woorden en daden de gelovigen wegjagen. Het kan daarom niet anders zijn dat die Aartbisschoppen bewust en met opzet de Kerk kapot willen. Luther en andere schismatiekers waren anders; die zijn uit de Kerk vertrokken en lieten diegenen die binnen de Kerk bleven met rust in plaats van hen zot te draaien. Maar de Duitse Bisschoppenconferentie blijft, en ze blijven met het ondubbelzinnige doel te Kerk kapot te maken.
Ik kan me vergissen over de bedoelingen van Müller en zijn Tridentijnse Mis, maar als dit geen goed-gemikte schop tussen de benen van de Trad-Katholieken is, is er genoeg bijkomstig bewijs dat Müller niet te vertrouwen is.
@ Anoniem van 11:17
De kritiek is terecht.
Als Prefect van de Congregatie voor de Geloofsleer kan hij moeilijk tégen de Tridentijnse Mis zijn, want dan hou hij openlijk schismatiek zijn.
En inderdaad, de Duitse bisschoppenconferentie IS schismatiek!
De Mis die Müller hier opdraagt is inderdaad een NOM-mis.
Laten we echter niet vergeten, dat de normale vorm van de NOM-mis ad orientem en in het Latijn is. Dit zijn de voorschriften van Vaticanum II. Nergens in de documenten van Vaticanum II is er ergens sprake van 'het averechtse altaar'.
De priesters knielen niet omdat ze 'concelebreren'. Ook nog zoiets.
De vraag is natuurlijk in hoeverre de NOM-mis zelf syncretistisch is?
Een mis voor protestanten?
De handcommunie is zonder twijfel een enorm misbruik!
"Hopen geruzie over homoseksuelen, hertrouwden of diaconessen..." Dit zijn natuurlijk afleidingsmaneuvers om niet tot de essentie te hoeven komen.
Indien men de Kerk kapot wil maken, kan geruzie ook een bewuste strategie zijn.
Wonderlijk is toch dat Müller hier ad orientem celebreert.
@Anoniem van 11:22
Uw vermoedens zijn zeer verontrustend; ze zijn echter zeer terecht gefundeerd.
Bisschop Voderholzer van Regensburg moet echter verdedigd worden:hij heeft - op kerknet werden zijn uitspraken totaal verdraaid- onmisverstandelijk gezegd, dat er aan een nieuw soort sakramenteel ambt voor vrouwen geen behoefte bestaat.Het is een zeer goed teken dat meningsverschillen tussen de bisschoppen niet meer in conferenties verstopt en geneutralizeerd worden maar coram publico uitgedragen worden.
Een reactie posten