BREAKING NEWS

News Ticker --- 31-12-2022 SEDE VACANTE 31 DECEMBER 2022 --- Einde berichten ---

zondag 8 augustus 2021

Santuario di Vicoforte

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Voor al wie vanmorgen de krantenkop op het VRT nieuws gezien hebben, hier een nieuw woord dat de wereld van vandaag voor een deel uitlegt; ANOMIE.

In sociologie is Anomie een sociale toestand die wordt gedefinieerd door een ontworteling of afbraak van morele waarden, normen of richtlijnen. Anomie kan voortkomen uit een conflict van geloofssystemen en kan leiden tot het verbreken van sociale banden tussen een individu en de gemeenschap (zowel economische als primaire socialisatie, zoals binnen het gezin).

Vervreemding bij een persoon kan evolueren naar een disfunctioneel onvermogen om zich te integreren in de normatieve situaties van hun sociale wereld, zoals het vinden van een baan, het vinden van succes in relaties, seksuele geaardheid, e.n.m.o.

De Franse socioloog Émile Durkheim gebruikte het woord ‘Anomie’ in zijn boek ‘Suicide’ (1897) om de sociale (en niet individuele) oorzaken van zelfmoord te schetsen. Hij zag oorzaken voor zelfmoord in snelle veranderingen van normen of waarden in de samenleving en een daarmee samenhangend gevoel van vervreemding en doelloosheid. Hij hield dat anomie gebruikelijk is wanneer de omringende samenleving belangrijke veranderingen heeft ondergaan zowel op economische gebied, maar ook in het algemeen, wanneer er een discrepantie ontstaat tussen de ideologische theorieën en waarden die algemeen worden beleden en hetgeen feitelijk haalbaar is in alledaagse leven.

Bv. Jeugd vandaag wil ‘een verschil maken’ – doelstellingen; atmosfeer afkoelen, plastic uit de oceaan, ijsberen redden, racisme uitroeien. Ze leggen de lat hoog hé, en ze denken dat ze het alleen kunnen verwezenlijken, en niets méér nodig hebben dan een paar apps op hun telefoon. Feit is wel, ze staan er alleen voor, en hebben alleen hun telefoon als middel / gereedschap om hun utopieën / dystopieën te realiseren. De discrepancie tussen de ideologische theorie en realiteit is bijzonder groot gewoon sinds de tijd van Durkheim.

Dit staat in tegenstelling tot dat andere gedachtengang die houdt dat zelfmoord een gevolg is van depressie, die op haar beurt een gevolg is van goddeloosheid. Een gedachtengang die door vroeg-christelijke theologen van Oude-Grieken overgenomen werd. Luiheid, of gebrek aan werk werd tot de Middeleeuwen als oorzaak voor depressie gehouden – en werd zelfs “De Demoon van Acedia” genoemd. Acedia is nu synoniem voor depressie, veroorzaakt door luiheid, of gebrek aan werk.

Durkheim beweerde dat voor de industriële revolutie, religie (Katholieke Kerk) de gemeenschappelijke waarden leverde die het nu-anomische individu mist. Bovendien hield hij dat (1) de arbeidsverdeling, zowel in beroepsleven met steeds meer specifieke specialisaties, maar ook (2) in het sociaal en privé leven met veranderende rollen in taakverdeling en rol tussen man en vrouw, individuen ertoe bracht egoïstische (en unrealistsische / te-ambitieuze) doeleinden na te streven, IN PLAATS VAN HET WELZIJN VAN DE GROTERE GEMEENSCHAP NA TE STREVEN.

Ook Amerikaanse socioloog, Robert King Merton en de econoom Friedrich Hayek gebruikt het woord Anomie in dezelfde betekenis.

In exitentiële kunst wordt Anomie vaak beschreven als Apathie. Fjodor Dostojevski uit zijn bezorgdheid dat het verval van sociale gemeenschappen tot Anomie en Apathie leiden in het gedicht ‘De Grootinquisiteur’, in zijn roman ‘De Gebroeders Karamazov’. Dostojevski merkt op dat bij afwezigheid van God en onsterfelijk leven, alles geoorloofd zou zijn. Met andere woorden, dat elke handeling denkbaar wordt, dat er geen moreel kompas is, wat leidt tot apathie en onthechting.

Anarchie is iets anders. Anarchie betekent het gebrek aan regelaars, hiërarchie en bevel, waar Anomie een gebrek aan regels, structuur en organisatie beschrijft. Vandaar dat een aantal anarchistische denkers houden dat hiërarchische bevelen juist wetteloosheid in de hand werken, in plaats van rechtvaardig gedrag stimuleren.

Tullius Cicero beweerde hetzelfde; “Hoe meer wetten, hoe meer fraude”.

Anoniem zei


DEEL 2
Voorbeelden;

Het gedrag van mensen tijdens de coronacrisis en hun reacties op de coronamaatregelen. Sommigen kijken eerst naar de regels eer ze iets doen om te weten wat mag en wat niet mag, en vanaf de seconde dat iets weer mag, doen ze dat onmiddellijk. Bv. bij de opening van de terassen: toen het weer mocht, dachten ze dat het moest en wel onmiddellijk. De VRT heeft zelfs zitten aftellen. Anderen raadplegen hun moreel kompas voor ze handelen, en hun kennis van gezondheidszorg en hygiëne en trekken zich niet te veel aan van de regels. Nog anderen rebelleren tegen de regels.

Apathie vinden we overal. Van de wijze waarop mensen spreken of zich kleden (verbale en non-verbale communicaties) tot het grijpen naar zijn GSM om te filmen als ze getuige zijn van een evenement, ongeacht de ernst van het evenement, als louter toeschouwer.. Bv.; je ziet een kind op straat spelen en je ziet de auto aankomen. Wat doe je? Je filmt de aanrijding, en upload het filmpje op sociale media.

Voorbeelden van wetteloosheid moet ik niet geven, en het is vooral de de wetgever die haar eigen wetten niet meer kan naleven. “Wetten”, zeggen ze; “dat is alleen voor het gepeupel”. De Covid masker mandaten zijn een voorbeeld dat ingekaderd boven hun bed hangt. Doe zoals ik zeg en niet zoals ik doe.

Besluit

Discrepanties tussen individuele en gemeenschappelijke waarden, veroorzaakt door een gebrek aan overkoepelend moreel kompas, dat voorheen door de Kerk geleverd werd is de oorzaak van het verval van sociale groepen (waarvan het gezin de kleinste onderdeel is) Dit verval leidt tot anomie of depressie, en apathie.

Ondertussen wordt het vacuüm dat het wegvallen van ongeschreven morele maatschappelijke normen opgevuld door wetten die moraliteit vervangen en als handleiding dienen om te weten hoe te leven. In een dergelijke wereld vindt tyrannie, onderdrukking en repressie een goede voedingsbodem die door de overheid misbruikt wordt, die een te veel aan regels invoert, en het individu, vervreemd van de realiteit en maatschappij die toch niet meer bestaat, op zoek gaat naar een persoonlijk moreelstelsel, maar het nooit vindt.

S.E. Mons. Mario OLIVERI - Vescovo emerito di Albenga-Imperia

S.E. Mons. Mario OLIVERI - Vescovo emerito di Albenga-Imperia

We Stand In Support of Padre Stefano Manelli

We Stand In Support of Padre Stefano Manelli

Paus Benedictus XVI

Paus Benedictus XVI

Een meditatie over het Heilig Misoffer

2 Timoteüs 2:3 Neem ook uw aandeel in het lijden als een goed krijgsknecht van Christus Jezus

2 Timoteüs 2:3  Neem ook uw aandeel in het lijden als een goed krijgsknecht van Christus Jezus
-------- “Wij zijn de zonen van de Kruisvaarders en we zullen niet terugdeinzen voor de zonen van Voltaire.” -------- -------- “We are the sons of the Crusaders and we shall not recoil before the sons of Voltaire.” ------------------------- -------- “Noi siamo i figli dei Crociati e non indietreggeremo davanti ai figli di Voltaire!” ---------------------------------