"Tu scendi dalle stelle..."-"Gij: komt van de sterren neer..." Dit het meest bekende italiaanse kerstlied werd door de grote Hl. St.-Alfons van Liguori gedicht en vertoond. De rustig-wiegende melodie , met haar tertse en jamben in 6/8 -takt gaat terug op een oud eenvoudig volksliedje uit Napels. De tekst was oorspronkelijk in napels dialekt (1735), maar 1745/1754 in hoogitaliaans vertolkt- de nu bekende versie. De Hl. Alfons schreef dit lied en lanceerde het met veel vakkennis op een uiterst gunstig moment: Karel VII van Napels (1713-1788; later Karel III van Spanje) begon zijn regentschap in Napels 1734 en bleef er tot 1755: ondr deze regering bereikte de napelse kerstkribbencultuur haar hoogtepunt, met vele beroemde plastische kunstenaars en een groot wedijveren de vermogende families, die hun kribben voor het openbaar publiek ten toon stelden (tot 1844). De grote karakteristiek der napelse kribben was de inbinding van het kleine en onderste volk in het Kerstgebeuren- in de ruimte van de middellandse zee steeds verbonden met de "transhumantie", het seizoenlijk migreren van de herders met hun vee tussen de steden en de vlakten ' s winters en de bergweiden 's zomers. Karel VII was een absolutistische vorst met "Verlichtingsinspiratie", maar hij liet in Capodimonte een grote porseleinmanufactuur oa voor kribbenfiguren oprichten. Het componeren of op muziek zetten van kerstgedichten was overigens in de baroktijd overal in de ruimte van de middellandse zee aan de dagorde: zeer mooi in de Provence de Noels van de onderpastoor Natalis Cordat, zo ook de orgelmuziek van Saboly. Spijtig genoeg verregaand vergeten.
S.E. Mons. Mario OLIVERI - Vescovo emerito di Albenga-Imperia
We Stand In Support of Padre Stefano Manelli
Paus Benedictus XVI
Een meditatie over het Heilig Misoffer
2 Timoteüs 2:3 Neem ook uw aandeel in het lijden als een goed krijgsknecht van Christus Jezus
-------- “Wij zijn de zonen van de Kruisvaarders en we zullen niet terugdeinzen voor de zonen van Voltaire.” -------- -------- “We are the sons of the Crusaders and we shall not recoil before the sons of Voltaire.” ------------------------- -------- “Noi siamo i figli dei Crociati e non indietreggeremo davanti ai figli di Voltaire!” ---------------------------------
ONZE VADER
Onze Vader, die in de Hemelen zijt, geheiligd zij Uw Naam, Uw Rijk kome, Uw Wil geschiede op aarde als in de Hemel. Geef ons heden ons dagelijks brood, en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven aan onze schuldenaren, En leid ons niet in bekoring, maar verlos ons van het kwade. Amen.
Arma Christi
SEDE VACANTE 31-12-2022
0 dagen 16 uren 27 minuten 31 seconden sinds de Petrijnse Zetel vacant werd.
1 opmerking:
"Tu scendi dalle stelle..."-"Gij: komt van de sterren neer..."
Dit het meest bekende italiaanse kerstlied werd door de grote Hl. St.-Alfons van Liguori gedicht en vertoond.
De rustig-wiegende melodie , met haar tertse en jamben in 6/8 -takt gaat terug op een oud eenvoudig volksliedje uit Napels. De tekst was oorspronkelijk in napels dialekt (1735), maar 1745/1754 in hoogitaliaans vertolkt- de nu bekende versie.
De Hl. Alfons schreef dit lied en lanceerde het met veel vakkennis op een uiterst gunstig moment: Karel VII van Napels (1713-1788; later Karel III van Spanje) begon zijn regentschap in Napels 1734 en bleef er tot 1755: ondr deze regering bereikte de napelse kerstkribbencultuur haar hoogtepunt, met vele beroemde plastische kunstenaars en een groot wedijveren de vermogende families, die hun kribben voor het openbaar publiek ten toon stelden (tot 1844).
De grote karakteristiek der napelse kribben was de inbinding van het kleine en onderste volk in het Kerstgebeuren- in de ruimte van de middellandse zee steeds verbonden met de "transhumantie", het seizoenlijk migreren van de herders met hun vee tussen de steden en de vlakten ' s winters en de bergweiden 's zomers.
Karel VII was een absolutistische vorst met "Verlichtingsinspiratie", maar hij liet in Capodimonte een grote porseleinmanufactuur oa voor kribbenfiguren oprichten.
Het componeren of op muziek zetten van kerstgedichten was overigens in de baroktijd overal in de ruimte van de middellandse zee aan de dagorde: zeer mooi in de Provence de Noels van de onderpastoor Natalis Cordat, zo ook de orgelmuziek van Saboly.
Spijtig genoeg verregaand vergeten.
Een reactie posten