Rik Renckens geeft toe, dat hij zijn celibaatsbelofte gebroken heeft:
"Ik had hem mijn lichaam gegeven."
http://www.radio1.be/programmas/stor/1453517
Binnen de homo-beweging is een groep holebi-pastores actief:
Rik Renckens: "Ook in Vlaanderen gebeurt het dat een priester de vriendschapsverbintenis tussen twee mannen of twee vrouwen inzegent. In het bisdom Hasselt vijf tot tien keer per jaar'', zegt Rik Renckens van de roze pastores. ,,Het uitgangspunt is duidelijk: nu het samenlevingscontract inhoud kreeg, moet ook de kerk klaar staan om die gelovigen op te vangen die daarvan gebruik willen maken."
In België zegt Toon Osaer, woordvoerder van het aartsbisdom, niet over gegevens ter zake te beschikken. ,,We zijn niet op de hoogte van concrete problemen, maar dat hoeft niet te betekenen dat het hier niet zou gebeuren. Alleen, wij weten het niet. Wij weten wel dat het officieel niet mag.''
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DST20012001_016
Anoniem zei:
"Renckens, graag wat meer info over uw 'gedoe'. Ge zijt daar zo trots op en wij zijn toch zo 'naïef'. Hoe rijmt gij uw propaganda met Christus die tot maagdelijkheid oproept omwille van het Rijk der Hemelen? Waarom gebruikt gij nog het woord 'christelijk'? Wat zei Jezus alweer tot de overspelige vrouw: "Ook Ik veroordeel u niet, ga heen en ZONDIG NIET MEER!"
Uit de Codex van het Kerkelijk Recht:
1395
§ 1 Een clericus die in concubinaat leeft, buiten het geval waarover in can. 1394, en een clericus die in een andere uiterlijke zonde tegen het zesde gebod van de Decaloog ergernisgevend blijft verkeren, dienen met een suspensie gestraft te worden, waaraan, indien het misdrijf na vermaning blijft bestaan, trapsgewijs andere straffen toegevoegd kunnen worden tot wegzending uit de clericale staat toe.
§ 2 Een clericus die anderszins tegen het zesde gebod van de Decaloog misdaan heeft, dient, als het misdrijf bedreven is met geweld of bedreigingen of in het publiek of met een minderjarige beneden de leeftijd van zestien jaar, met rechtvaardige straffen gestraft te worden, wegzending uit de clericale staat eventueel niet uitgesloten.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
7 opmerkingen:
Als regelmatige kerkganger begrijp ik niet waarom holebi's in religieuze kringen zo streng worden veroordeeld. Deze mensen hebben niet voor hun geaardheid gekozen en zijn vaak het slachtoffer van geweld en uitsluiting.
Ik stel me dan ook de vraag of holebi-huwelijken een bedreiging vormen voor het traditionele hetero-huwelijk? Gaan normale mensen stoppen met lopen, omdat men een mindervalide een rolstoel geeft?
Ik moest eigenlijk zo denken, misschien is Rik Renckens niet meer dan een squatter in de pastorij en is hij maar priester voor de schijn.
@ Anoniem van 14:09
Het gaat er niet om of Rick Renckens al dan niet homo is. Dat interesseert mij in het geheel niet.
Wel moet dhr. Renckens zich, net zoals zijn hetero-collega's, aan het celibaat houden.
Wel, hij geeft zelf toe dat hij dat niet doet en nog steeds maakt hij reclame voor het kerkelijk homo-huwelijk en zegent dat zelfs geregeld in.
Dit zijn feiten die voldoende zijn om hem tot de lekestaat terug te brengen.
De Bisschop zal niets doen, omdat Pastoor Rick "aan de uitgave van een nieuwe handleiding godsdienst voor de lagere school” werkt. Voorheen was hij "priester-leraar aan de lerarenopleiding in Hasselt". Zijn connecties met het onderwijs spreken boekdelen.
Over naar zijn kapelaan Bart: "lesgever en begeleider verbonden met de opleiding van de toekomstige priesterkandidaten." Zo staat het op de federatie website. Ik zie op de webstek van Johannes XXIII dat hij voltijds docent is en oecumene spritiualiteit, Wijsgerige Cosmologie (sterrenwichelarij?) en “inleding christelijk geloof” doceert.
Dus... E.H. Renckens mag de catechese voor de lagere school schrijven precies omdat hij homohuwelijken sluit.
Ik wil me niet over E.H. Bart Benats uitspreken, maar met een pastoor als Rik in de buurt vraag ik mij af wat er zich in Johannes XXIII afspeelt, of bij het IJD Hasselt, waar E.H. Bart begeleider is.
Sorry, ik neem het allemaal terug. Ik wist niet dat er bij het IJD priesters rondliepen, ik dacht dat die clowns leken waren maar blijkt er zelfs professor-priester zijn.
Het is een mooie dag wanneer je iets nieuws leert.
Aan anoniem 18 maart 14.13
De Kerk haat de zonde maar heeft de zondaar lief en stelt alles in het werk om hem weer op het rechte pad te krijgen.
Zo wordt men niet voor de geaardheid veroordeeld maar wel wordt het in de daad omzetten van deze geaardheid afgekeurd.
Het sakrament van het huwelijk is ook geen contract naar burgerlijk recht, geen wederzijdse hulpverlenings- en ondersteuningsverbinding maar wel de plechtige verbinding van man en vrouw voor God en uiterst diep verbonden met het uitzicht op vruchtbaarheid- de deelname aan de procreatie, de schepping zoals in de Hl. Schrift van begin tot einde beschreven.
Hiertoe een uitstekende artikel-serie in Pastoralia van Aartsbisschop Léonard (Mi 2011-Jan. 2012)- spijtig genoeg in Vlaanderen totaal doodgezwegen.
Anoniem 19 maart 2013 14.48
U heeft groot gelijk: de teloorgang van de kerk in Vlaanderen werd door een deficitaire, voor een groot deel ook ketterse catechese veroorzaakt- en extreme openheid voor homo- (en ook pedo-)filie was hier meer als latent aanwezig.
Reeds in het boek voor vormelingen (1e jaar)"Sjalom- In het teken van de Geest"(Titel naar het geheugen) in de herfst 1968 (Auteur: Jef Bulckens, als serieleider ook verbonden met het omineuze "Roeach")staat er een knettergekke geschiedenis over de redding van en verdorstende bedoeinenknaap bij een recce door Lawrence van Arabie (een bekennende homo en juist in deze tijd ook als zulks wereldbekend door de Film met Peter o'Toole 1967); achteraf wordt dan (zeer ongewoonlijk voor een vormselboek) een gans garnizoen Turken over de kling gejaagd.
Men krijgt echt de indruk dat al zeer vroeg na het concilie in belangrijke werkgroepen tendenzen tot tolerantie van homo- en niet veel later ook van pedofilie actief waren en totnutoe ook werkzaam zijn.(Men ontmoet altijd weer dezelfde namen).
Ik heb me geamuseerd om voor dit blog een satire te schrijven over de ketterse, syncretische catecheses die tegenwoordig gangbaar is, met als doel de idiotie te illustreren.
Naarmate mijn satire evolueerde werd de banaliteit groter en groter. Tijdens het schrijven heb ik een paar goed moeten lachen met men eigen grappen, maar ik vind het afgewerkte product niet meer grappig, eerder misselijkmakend. Ik ga het niet publiceren, omdat ik de woorden zo lelijk vind dat ik ze liever niet schrijf.
Toch zal ik mijn belangrijkste besluit hier meedelen:
Kinderen stellen steeds heel moeilijke vragen. Wanneer je zelf niet in je antwoord gelooft, ga je een kind ook niets wijsmaken. Kinderen voelen dat er iets niet klopt. Kinderen zijn dan ook bijzonder goed om je eigen zwakheden bloot te leggen. Vandaar ook dat je na een paar jaar het verhaal van Sinterklaas achterwege moet laten.
Hoe schrijf je dan een catechese voor een dergelijk kritisch publiek, waarin er veel meer ‘ongelooflijkheden’ zitten dan het verhaal van Sinterklaas?
Door botweg de waarheid te schrijven, simpel en ongezouten.
En daar begint het probleem voor de liberale syncretische modernist. Wanneer je niet meer schrijft dat God de Ziel gemaakt heeft, en dat de Ziel verlost moet worden, dat men tijdens zijn leven zorg moet dragen voor de gezondheid van de ziel, dan kan je geen catechese schrijven.
Bullshit schrijven over het geloof, God, en zo, is niet moeilijk. De boel belachelijk maken is niet moeilijk, en soms wordt het zelfs grappig. De boel verdraaiien, dingen door elkaar halen is niet moeilijk. Maar vanaf het moment je over de ziel begint, komt alles in scherpe focus. Dan moet opeens alles kloppen.
Een reactie posten