Permissiviteit is een attitude waarbij men zeer veel toelaat zonder voorwaarden te stellen en het toepassen van sancties en verbodsregels zo veel mogelijk tracht te weren. De term kwam in het spraakgebruik op het einde van de jaren 1960. Het wordt onder andere gebruikt om een opvoedingsstijl aan te duiden. Deze stijl wordt soms gesteld tegenover de autoritatieve stijl maar is actiever dan de laissez-faire stijl omdat ze wel opvoedkundig handelen veronderstelt. De autoritaire stijl staat nog verder van de permissieve stijl af.
De permissieve maatschappij wordt gekenmerkt door een libertaire houding tegenover normen en gedrag. Bijvoorbeeld een vrijere opvatting over seksualiteitsbeleving. Door tegenstanders wordt gewezen op de nadelen van zo'n houding.
De term permissieve maatschappij past bij uitstek bij de zestiger jaren waarin meer vrijheden ten aanzien van kunst, abortus, homoseksualiteit en afschaffing van de doodstraf ingang vonden.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
6 opmerkingen:
wie ben jij om dit te zeggen? Veel pretentie ja.
Met struisvogelpolitiek gaan we de problemen in de Kerk niet oplossen,
Er is duidelijk een crisis in de Kerk en de oorzaak is die permissiviteit.
Indien men dit niet wil erkennen, heeft 'verderbouwen' geen enkele zin.
Dat de permissiviteit de oorzaak is van de crisis is jouw mening, ik zal jou de oplossing geven: lees het evangelie en doe wat erin staat, doe wat Jezus deed
Matteüs 18
[6] Maar wie één van deze kleinen die op Mij vertrouwen ten val brengt, kan beter met een molensteen om zijn nek in volle zee gegooid worden.
Oei, is permissiviteit zo een lelijk woord dat het zo een reactie teweeg brengt vanwege anoniem 10:25 en opnieuw 10:53?
Het moet wel een heel lelijk woord zijn binnen bepaalde kringen aangezien zelfs blasfemie dergelijk aggressieve haat nooit veroorzaakt. Het zal eraan liggen wie wie beledigt.
Aan anoniem 10.25 en 10.53:
Het was in vergangene tijden geen mooi schouwspel wanneer de contrahenten elkaar met bijbelverzen om de oren sloegen.
Speciaal voor U echter:
(Situatie der Kerk in Vlaanderen): Lk. 6, 47-49
(Idem West-Vlaanderen): Lk.,10,13-15 en Lk.11,24-26
en in deze harde dagen: Lk. 12,51-53
De permissiviteit, het relativisme en het streven naar wellness als pseudoreligie is niet bijbels gefundeerd- Voortreffelijk en zeer diepgaand hier het boek "Jezus" van Paus Benedikt XVI, vele werken van Hans Urs von Balthasar en natuurlijk het decreet "Tra le sollecutidine" en de encykliek "Pascendi domini gregis" van de Hl.Paus Pius X.
Een reactie posten