BREAKING NEWS

News Ticker --- 31-12-2022 SEDE VACANTE 31 DECEMBER 2022 --- Einde berichten ---

donderdag 28 maart 2013

Triduum


9 opmerkingen:

Anoniem zei

Uit De Standaard vandaag:

Dat was ook de boodschap die 1.600 priesters te horen kregen tijdens de eucharistieviering in de Sint-Pietersbasiliek. ‘De Heer vinden we niet door constant onszelf te onderzoeken', zei de paus. ‘We moeten naar buiten gaan, naar de uithoeken van de wereld waar er geleden wordt en bloed vergoten. Wie dat niet doet, wordt een manager. Hij riskeert zijn hart en ziel niet meer te volgen en hij hoort nooit meer een woord van dank.'

Met diezelfde boodschap heeft hij tijdens het preconclaaf de kardinalen ook overtuigd voor hem te stemmen. Zoals bekend heeft Franciscus zijn snelle verkiezing tot paus te danken aan de toespraak die hij toen heeft gehouden. Ondertussen is ook bekend geraakt wat hij daar precies gezegd heeft.

De Cubaanse kardinaal Jaime Ortega was zo onder de indruk van Bergoglio's woorden dat hij hem nadien vroeg of hij de tekst openbaar mocht maken. Tegen alle Vaticaanse geplogenheden in gaf Franciscus daarvoor toestemming. Bergoglio maakte, zeker naar kerkelijk maatstaven, een genadeloze analyse van de toestand waarin het instituut verzeild is geraakt.

‘De Kerk moet naar de periferie gaan, naar de periferie van het bestaan, daar waar het kwade, de onrechtvaardigheid, het lijden is', hield Bergoglio de kardinalen voor. ‘Als ze dat niet doet, wordt ze ziek.' En precies dat is het probleem van de katholieke Kerk geworden. ‘De wortels van het kwaad dat het instituut aantast, liggen in theologisch narcisme.'

Vandaag verschijnt in Frankrijk ook Seul L'amour nous sauvera , een boek waarin Franciscus zijn ideeën uiteen zet. Le Figaro publiceerde er al enkele fragmenten uit. Over onze op hol geslagen consumptiemaatschappij zegt de paus: ‘Iedereen wil leven zoals hij dat wil. Het algemeen welzijn lijkt niet meer belangrijk, alleen ons ego moet gestreeld worden. Soms zijn we geschokt door sociale schandalen, maar de politieke gevolgen daarvan willen we niet dragen. We willen daarna zo snel mogelijk overgaan tot de orde van de dag. En de zwaksten worden geëlimineerd.'

Hij blijft gekant tegen het homohuwelijk, maar hij nuanceert. ‘Het huwelijk blijft iets tussen man en vrouw. Het is niet hetzelfde als een verbintenis tussen twee personen van hetzelfde geslacht. Door dat onderscheid te maken, willen we niet discrimineren, maar juist respect tonen.'

Hypocrieten

Hij valt nogmaals de clerus aan die alleen met zichzelf en de officiële regels bezig is. ‘Priesters die weigeren kinderen te dopen van ongehuwde moeders, zijn de hypocrieten van deze tijd.'

En hij houdt een vurig pleidooi voor de liefde. ‘Een gebrek aan liefde maakt ons inhumaan. Een politiek zonder liefde voor de naaste en het algemeen welzijn, eindigt in pure machtswellust. En als de ander geen belang meer heeft, is geen enkele ethiek mogelijk.'

Laat dit goed tot u doordringen, want deze site is een regelrechte aanfluiting van die boodschap.
Mirakels zijn dus toch nog mogelijk en uit dood ontstaat nieuw leven.
Zalig Pasen!

The Guardian Angel zei

Toch deze opmerking,

Paus Franciscus spreekt duidelijk vanuit een andere 'kerk-situatie' dan de Europese.

Ik kan me goed voorstellen dat priesters in Argentinië de kinderen van ongehuwde moeders weigeren te dopen.

In Noord-west Europa is het echter zo, dat men nauwelijks nog een moeder kan vinden die kerkelijk gehuwd is.

Toch worden deze kinderen allemaal gedoopt en kunnen ze hun Eerste en Plechtige Communie doen. Ondanks het feit dat vele ouders gescheiden zijn, burgerlijk hertrouwd zijn en nooit naar de H. Mis komen.

In Noord-west Europa is men eerder te laks dan te streng.

'Theologisch narcisme' is iets wat de Kerk in Noord-west Europa totaal vreemd is.

Welke priester houdt zich nog met theologie bezig?

De 'machtswellust' van de Kerk is een fictie in Europa.

De hypocrisie binnen de Kerk in Noord-west Europa zit hem er net in dat geen enkele regel nog wordt toegepast en dat de heren die zichzelf 'priester' en 'bisschop' noemen dat eigenlijk allang niet meer zijn.

In feite komt het er hier op neer, dat de Katholieke Kerk in Noord-west Europa en zeker in Vlaanderen verworden is tot een protestants/heidense bastaardkerk die niets te maken heeft met de Katholieke Wereldkerk.

De 'vruchten' zijn er dan ook naar. Onze kerken zijn leeg.

Anoniem zei

En deze opmerking;

Eerst tussen haakjes; de referenties zijn naar woorden die Kardinaal Bergoglio gesproken heeft, niet de wooorden van Paus Franciscus en de Paus zal het in de voorbije iets te druk gehad hebben boeken te schrijven. Kardinaal XXIII zit hier tussen, dus korreltjes zout vereist.

In Zuid-Amerika, (de doelgroep van Kard Bergoglio voor hij Paus werd) strelen deze woorden de gemoederen van de armen. De Zuidamerikaan is vanuit nature vrij hebberig en de armen zeggen: "Waarom zouden de rijken het mogen hebben en ik niet, en ik pak wat ik pakken kan." Als gevolg beschermen de rijken wat ze hebben en zo ontstaat de iliminatie van de armen.

Zich te hard concentreren op hetgeen Bergoglio zei voor dat hij Paus werd leidt tot problemen. Voorheen was hij Zuidamerikaanse bisschop, nu is hij Paus voor de Universele Kerk en hetgeen hij nu doet is belangrijker dan wat hij toen deed, zoals het voetenwassen van vrouwen en moslims.

Er is een verschil tussen Theologisch Narcicisme en de voeten vegen aan de simpelste der regeltjes.

Het Kerkrecht, de doctrines, de traditie en de Waarheid, is geen verworven RECHT, het is een REGEL. "DOE DIT om Mij te gedenken". Niet van "DOE DIT NIET om Mij te gedenken" of "DIT MAG OOK om Mij te gedenken" of zelfs "DOE WAT JE WIL om Mij te gedenken."

Anoniem zei

Ik heb me al vaker afgevraagd wie de “armen en verdrukten van oppressieve regimes” zijn. Blijkt dat het criminelen uit een jeugdgevangenis in Italië zijn. Er is genoeg mis met het gerecht in Italië, maar niet omdat ze graag de verkeerde opsluiten.

Het voetenwassen in een jeugdgevangenis mag dan wel geen theologisch narcisisme zijn, een politiek-geladen handeling is het in ieder geval wel,

of misschien omdat de Paus de voeten van de bisschoppen niet meer wil wassen, sinds hij dat rapport gelezen heeft.

Anoniem zei

Ik ben blij dat hier blijkbaar zoveel "Zuid-Amerika" kenners zijn. Ik vrees echter dat uw kennis een beetje verouderd is en u refereert naar een niet meer bestaande situatie, want die is er de laatste tien jaar toch stevig veranderd. De Zuid-Amerikaanse katholieke kerk verliest er b.v. massaal "gelovigen" aan allerlei protestantse sekten en is evenzeer de weg aan het opgaan van wat hier in Europa gebeurt. U vergeet misschien ook voor het gemak at de bevrijdingstheologie een bij uitstek Zuid=Amerikaans gegeven is en er helemaal niet weg is... Maar u kunt natuurlijk rustig in uw "geloof" blijven. Dat "theologisch narcisme" sloeg trouwens op uw denkbeelden en niet op het overgrote deel van de West-Europese Kerk en wat de "regel" betreft: er is zoiets als de "geest van de wet" en de "letter van de wet". U kiest voor het laatste, vele anderen kiezen voor het eerste, maar dat wil niet zeggen dat het daarom minder goede "katholieken" zouden zijn. Wellicht boezemt u dat angst in, maar ik denk dat u daar iets kan leren van paus Franciscus: het zegt juist, net zoals Jezus: "ik ben niet gekomen om de wet af te schaffen, maar om er juist op de wijzen hoe daarmee moet omgegaan worden, niet in de eerste plaats op een letterlijke manier, maar in uw dagelijks handelen: Bemin uw naaste als uzelf en doe aan een ander wat gij wilt dat aan u zou geschieden".

The Guardian Angel zei

@ vorige Anoniem,

Ik dank u voor uw toelichting.

Ik denk dat elke priester en bisschop en bij uitbreiding alle gelovigen 'theologische narcisten' zouden moeten zijn.

Om het wat zachter uit te drukken; zij zouden allen 'gelovigen' moeten zijn.

Over die 'letter' en 'geest' van de wet...

Het is toch wel van de zotte dat sommigen het protestantisme en het heidendom onder een katholieke vlag proberen te verkopen en dan staan te roepen "liefde" en "geest van de wet".

Kijk, het Katholicisme staat voor een wel omschreven leer. Is men het daar niet mee eens, vertrek dan. Maar, bespaar me uw praatjes.

Anoniem zei

@GA: ik begrijp uw angst om af te wijken van de regels en die dus als hoogste doel (of 'middel' beter gezegd) na te streven, omdat het alternatief u de chaos lijkt (of noem het heidendom of protestantisme) maar heeft u dan geen vertrouwen in de kracht van de Geest? Leert Pasen ons juist niet dat de dood het nooit zal halen van het Leven, ook al wijzen veel tekenen in de andere richting?

Anoniem zei

als je de wel omschreven leer van het katholicisme wil kennen: lees de evangelies

Anoniem zei

@30 maart 11:20

U lijkt te beweren dat ik (29 maart 22:44) niet weet waar ik het over heb maar dan ondersteunt u mijn standpunt met een uitweiding over bevrijdingstheologie. Dus, wat probeert u eigenlijk te zeggen?

Maar belangrijker: over de Geest van de Wet versus de Letter van de Wet:

Vooral @30 maart 16:48:

Een afwijking van de regel leidt niet tot chaos. Een afwijking van de regel leidt tot verdoemenis.

Op Witte Donderdag heeft Jezus het sacrament van de Eucharistie ingevoerd. Men vergeet al te vaak dat op Witte Donderdag Jezus ook het sacrament van de Priesterwijding heeft ingevoerd. Het fragment van het voetwassen is hier pivotaal.

Nu heeft u het over de Geest en de Letter van de Wet. Aangezien de geest van het voetwassen op Witte Donderdag over het priesterschap gaat, moet een paus niet de voeten van criminelen, vrouwen en anders-gelovigen gaan wassen, want in de geest en de letter van Laatste Avondmaal heeft de paus die criminelen tot priester gewijd.

Het voetwassen heeft niets met nederigheid te maken. Jezus is niet in nederigheid op zijn knieën gevallen om het werk van slaven op te knappen. Hij heeft wel de voeten van Zijn apostelen gewassen opdat zij deel aan Hem zouden zijn (Joh 13: 8). En iedereen die ergens een probleem mee had is kunnen vertrekken, Judas bijvoorbeeld.

Petrus maakt ook even ruzie en eist dat Jezus ook zijn handen en hoofd wast, hetgeen Jezus weigert. Allemaal heel nederig, niet?

Vers 13-15:
(13) Gij noemt Mij Meester en Here, en gij zegt dat terecht, want Ik ben het.
(14) Indien nu Ik, uw Here en Meester, u de voeten gewassen heb, behoort ook gij elkander de voeten te wassen;
(15) want Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat ook gij doet, gelijk Ik u gedaan heb.

Het voetwassen is een daad van Liefde en tegelijkertijd een gebod, opdat de apostelen, de latere priesters en bisschoppen, deel in Hem zouden hebben.

De mis op Witte Donderdag, heeft als lezing de Eerste Brief aan de Corinthiërs 11: 20-32
(27) Wie dus op onwaardige wijze het brood eet of de beker des Heren drinkt, zal zich bezondigen aan het lichaam en bloed des Heren.
(28) Maar ieder beproeve zichzelf en ete dan van het brood en drinke uit de beker.

Het gaat hier over Judas. Johannes beschrijft de gebeurtenissen in hoofdstuk 13: 21-30 :
(26) Jezus dan antwoordde: Die is het, voor wie Ik het stuk brood indoop en wie Ik het geef. Hij doopte dan [het] stuk brood in en nam het en gaf het aan Judas, de zoon van Simon Iskariot.
(27) En na dit stuk brood, toen voer de satan in hem. Jezus dan zeide tot hem: Wat gij doen wilt, doe het met spoed.

In de apocriefe evangelies staat er dat Judas iets gemompeld zou hebben over de geest en de letter van wet, en dat Jezus gezegd zou hebben: “Maar ge hebt gelijk jong. Waarom niet? We zijn toch allemaal vrienden. Kom laten we eens een goei pint drinken en dan is het vergeven.”

De lezing van Witte Donderdag, Corinthiërs 11: 20-32 verduidelijkt dat men ter communie gaat op eigen risico:
(29) Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij het lichaam niet onderscheidt.
(30) Daarom zijn er onder u velen zwak en ziekelijk en er ontslapen niet weinigen.
(31) Indien wij echter onszelf beoordeelden, zouden wij niet onder het oordeel komen.
(32) Maar onder het oordeel des Heren worden wij getuchtigd, opdat wij niet met de wereld zouden veroordeeld worden.
(33) Daarom, mijn broeders, als gij samenkomt om te eten, wacht op elkander.
(34) Heeft iemand honger, laat hij thuis eten, opdat gij niet tot uw oordeel bijeenkomt.
Het overige zal ik regelen, wanneer ik kom.

Heeft iemand iets over de nederigheid gehoord?

Het voetwassen is een daad van liefde, waarin Jezus ons uitlegt, hoe we het eeuwig leven kunnen winnen, maar er is ook een waarschuwing indien het mysterie van het Lichaam en Bloed misbruikt wordt. Ik scherm niet met de geest of de letter van de wet. Een onduidelijke wet is een slechte wet, en in de katholieke geloofsleer is er vrij weinig dat niet duidelijk is.

S.E. Mons. Mario OLIVERI - Vescovo emerito di Albenga-Imperia

S.E. Mons. Mario OLIVERI - Vescovo emerito di Albenga-Imperia

We Stand In Support of Padre Stefano Manelli

We Stand In Support of Padre Stefano Manelli

Paus Benedictus XVI

Paus Benedictus XVI

Een meditatie over het Heilig Misoffer

2 Timoteüs 2:3 Neem ook uw aandeel in het lijden als een goed krijgsknecht van Christus Jezus

2 Timoteüs 2:3  Neem ook uw aandeel in het lijden als een goed krijgsknecht van Christus Jezus
-------- “Wij zijn de zonen van de Kruisvaarders en we zullen niet terugdeinzen voor de zonen van Voltaire.” -------- -------- “We are the sons of the Crusaders and we shall not recoil before the sons of Voltaire.” ------------------------- -------- “Noi siamo i figli dei Crociati e non indietreggeremo davanti ai figli di Voltaire!” ---------------------------------