Maar, Ludwig kardinaal Müller beweert toch: "De concilievaders hebben besloten de Mis niet te wijzigen, maar alleen de riten een beetje aan te passen om de actieve deelname van de gelovigen te vergemakkelijken"
![]() |
De Novus Ordo Missae wordt 'in de regel' gevierd met de rug naar God! |
Wel, hebben de concilievaders nu besloten om de Mis te hervormen of niet?
Sacrosanctum Concilium is de constitutie over de heilige Liturgie van het Tweede Vaticaans Concilie van de Katholieke Kerk en licht een tipje van de sluier op. De constitutie is het eerste conciliedocument omdat belangrijk voorwerk al was verricht door de Liturgische Beweging. Het is overduidelijk, dat de putschisten die het tijdens Vaticanum II voor het zeggen hadden met het Concilie van Trente wilden afrekenen!
De constitutie is gedateerd op 4 december 1963.
Sacrosanctum Concilium is een door-en-door ketters document!!!
Iets anders willen beweren, is ABSURDISTAN!!!
Enkele voorbeelden:
1 Het Heilige Concilie dat zich ten doel stelt om het christelijk leven onder de gelovigen van dag tot dag te doen groeien, om die instellingen welke aan veranderingen onderhevig zijn, beter aan te passen aan de noden van onze tijd, om te bevorderen alwat kan bijdragen tot de eenheid van allen die in Christus geloven [= valse oecumene met protestanten, etc.], en om te versterken alwat ertoe leidt allen te roepen tot de schoot van de Kerk, beschouwt om deze redenen op bijzondere wijze als zijn taak ook te zorgen voor de vernieuwing en de bevordering van de liturgie.
14 Aan deze volledige en actieve deelname van heel het volk moet bij de vernieuwing en de bevordering van de heilige liturgie de grootste zorg worden besteed.
§ 1. De regeling van de heilige liturgie berust uitsluitend bij het kerkelijk gezag, d.i. bij de Apostolische Stoel en, volgens de normen van het recht, bij de Bisschop; [Dit zijn regelrechte leugens! Het Concilie van Trente heeft de liturgie voor eens en altijd vastgelegd. Vaticanum II had géén enkele bevoegdheid om de liturgie aan te passen. Alle bisschoppen - inclusief de Paus - zijn gebonden door het Concilie van Trente!]
§ 2. Krachtens de door het recht verleende macht komt de leiding op het gebied van de liturgie, binnen vastgestelde grenzen, ook toe aan de bevoegde territoriale bisschoppenconferenties van verschillende aard, die wettig zijn opgericht; [Dit is de zogenaamde 'Synodale kerk' die verdeeldheid zaait binnen de Kerk. Deze gang van zake is veroordeeld door het Concilie van Trente!]
§ 3. Daarom mag volstrekt niemand anders, ook niet een priester, eigenmachtig op liturgisch gebied iets toevoegen, weglaten of veranderen. [Neen! NIEMAND mag op liturgisch gebied iets toevoegen, weglaten of veranderen!]
25 De liturgische boeken moeten zo spoedig mogelijk worden herzien met de hulp van deskundigen en na overleg met bisschoppen uit de verschillende streken van de wereld. [Dit is in strijd met Trente.]
30 Om de actieve deelname te verhogen dient men de acclamaties van het volk, de antwoorden, het psalmgezang, de antifonen, de liederen en ook de handelingen en gebaren en de juiste lichaamshouding van het volk te bevorderen [Dit is in strijd met Trente.]. Ook moet op zijn tijd een heilig stilzwijgen worden onderhouden.
36 § 1. Het gebruik van de Latijnse taal moet, behoudens het particulier recht, in de Latijnse ritussen gehandhaafd blijven.
§ 2. Omdat echter én in de Mis én bij de toediening van de Sacramenten én in andere gedeelten van de liturgie het gebruik van de volkstaal vaak van groot nut kan zijn voor een volk, mag er een ruimere plaats aan gegeven worden, vooral bij de lezingen en aansporingen, en in sommige gebeden en gezangen overeenkomstig de normen, die hiervoor in de volgende hoofdstukken afzonderlijk worden vastgesteld. [Dit is in strijd met Trente.]
§ 3. Met inachtneming van deze normen, komt het aan het bevoegde territoriaal kerkelijk gezag, waarover in artikel 22 § 2 gesproken is, toe om, eventueel ook na overleg met de bisschoppen van naburige gebieden met dezelfde taal, beslissingen te nemen omtrent het gebruik van de volkstaal en de mate van dit gebruik; deze besluiten moeten echter door de Apostolische Stoel worden goedgekeurd of bekrachtigd. [Dit is in strijd met Trente.]
§ 4. De vertaling van de Latijnse tekst in de volkstaal voor het gebruik in de liturgie moet door het bevoegde territoriaal kerkelijk gezag, waarover boven worden goedgekeurd. [Dit is in strijd met Trente.]
44 Het bevoegde territoriaal kerkelijk gezag, waarover in artikel 22 nr. 2, stelle een liturgische commissie in, die wordt bijgestaan door vakmensen in de liturgische wetenschap, de muziek, de gewijde kunst en de pastoraal. Deze commissie zal zo mogelijk ter zijde worden gestaan door een instituut voor pastorale liturgie, bestaande uit leden, ook leken als dit kan, die in deze materie deskundig zijn. De commissie zelf zal tot taak hebben om, onder leiding van het bovengenoemde territoriaal kerkelijk gezag, zowel de pastorale liturgische activiteit in haar gebied te leiden, als de studies en de noodzakelijke experimenten te bevorderen met betrekking tot de aanpassingen, die aan de Apostolische Stoel moeten worden voorgelegd. [Dit is in strijd met Trente.]
50 De ritus van de Mis moet zó worden herzien, dat de eigen zin van de afzonderlijke delen ook hun onderling verband duidelijker uitkomen, en een godvruchtige en actieve deelname van de gelovigen gemakkelijker wordt. [Dit is in strijd met Trente.]
Daarom moeten de riten, met zorgvuldig behoud van het wezenlijke, eenvoudiger worden; duplicaten of minder nuttige toevoegingen, in de loop van de tijd ontstaan, moeten worden weggelaten; daarentegen moeten sommige elementen, die door ongunstige omstandigheden verloren zijn gegaan, overeenkomstig de oude traditie van de heilige Vaders worden hersteld, voorzover zulks wenselijk of noodzakelijk wordt geacht. [Dit is in strijd met Trente.]
58 Er moet een nieuwe ritus worden opgesteld voor de concelebratie, die moet worden opgenomen in het Pontificale Romanum en in het Romeins missaal. [Dit is in strijd met Trente.]
66 Beide ritussen voor het doopsel van volwassenen, zowel de meer eenvoudige als - met het oog op het herstel van het catechumenaat - de plechtige, moeten worden herzien; en in het Romeins missaal moet een eigen Mis ingelast worden: "Bij de toediening van het doopsel." [Dit is in strijd met Trente.]
67 De ritus van de kinderdoop moet worden herzien en aangepast aan de werkelijke situatie van de kinderen; ook de rol en de taak van de ouders en de peters moeten in de ritus zelf beter uitkomen. [Dit is in strijd met Trente.]
71 De ritus van het vormsel moet herzien worden, ook om de nauwe band van dit sacrament met de gehele christelijke initiatie duidelijker in het licht te stellen. Daarom is het passend, het ontvangen van dit sacrament door de hernieuwing van de doopbeloften te laten voorafgaan. [Dit is in strijd met Trente.]
72 De ritus en de formules van de biecht moeten zó worden herzien, dat ze de aard en het effect van dit sacrament duidelijker tot uitdrukking brengen. [Dit is in strijd met Trente.]
73 Het "laatste oliesel", dat ook en beter "de zalving van de zieken" kan worden genoemd, is niet enkel het sacrament voor hen, die in het uiterste stervensgevaar verkeren [Dit is in strijd met Trente.]. De geschikte tijd derhalve om het te ontvangen is reeds zeker aanwezig, wanneer de gelovige vanwege ziekte of ouderdom in stervensgevaar begint te geraken.
75 Het aantal van de zalvingen moet worden aangepast aan de omstandigheden; en de gebeden, die tot de ritus van de zalving van de zieken behoren, moeten zó worden herzien, dat ze beantwoorden aan de verschillende situaties van de zieken, die het sacrament ontvangen. [Dit is in strijd met Trente.]
76 De riten van de wijdingen moeten herzien worden zowel wat betreft de ceremonies als wat de teksten aangaat. De toespraken van de bisschop, bij het begin van iedere wijding of consecratie, kunnen in de volkstaal worden gehouden. [Dit is in strijd met Trente.]
77 De ritus van de huwelijksviering, die in het Rituale Romanum is vervat, moet worden herzien en moet rijker worden zodat de genade van het sacrament sprekender wordt uitgedrukt en aan de echtgenoten hun taak duidelijker wordt voorgehouden. [Dit is in strijd met Trente.]
79 De sacramentaliën moeten worden herzien, waarbij men rekening moet houden met de fundamentele regel van de bewuste, actieve en gemakkelijke deelname van de gelovigen en ook met de behoeften van onze tijd. Bij de herziening van de ritualia kunnen, zo nodig, ook nieuwe sacramentaliën worden toegevoegd. [Dit is in strijd met Trente.]
Er moet in voorzien worden, dat bepaalde sacramentaliën, tenminste in bijzondere omstandigheden en volgens het oordeel van de ordinarius, kunnen worden toegediend door leken [!!!], die de passende kwaliteiten hiervoor bezitten. [Dit is in strijd met Trente.]
80 De ritus van de maagdenwijding, zoals die in het Pontificale Romanum te vinden is, moet aan een herziening worden onderworpen. [Dit is in strijd met Trente.]
128 De canones en kerkelijke bepalingen met betrekking tot het geheel van de uitwendige zaken, bestemd voor de eredienst, vooral met betrekking tot een waardige en passende kerkenbouw, de vorm en de opbouw van het altaar, de waardigheid, opstelling en veiligheid van het tabernakel, de juiste inrichting en versiering van de doopkapel, het juiste aanbrengen van afbeeldingen, decoratie en versiering, moeten samen met de liturgische boeken, overeenkomstig artikel 25, zo spoedig mogelijk worden herzien. De bepalingen, die minder goed beantwoorden aan de vernieuwing van de liturgie, moeten worden verbeterd of afgeschaft; de bepalingen, die bevorderlijk zijn voor deze vernieuwing, moeten worden gehandhaafd of ingevoerd. [Dit is in strijd met Trente.]
Kortom, dit is de fragmentatie van de Kerk! De deconstructie van de Kerk!
Het is de totale Revolutie!
Men had beter gezegd en zich het werk bespaard door te zeggen: "Alles wordt afgeschaft!"
DIT IS DE TABULA RASA!
Het is de schone lei, het onbeschreven blad om in de Kerk te doen en laten wat men wil!
En dit alles zou 'pastoraal' moeten zijn???
Het is de stichting van de schismatieke Novus-Ordo-kerk die niets met de Katholieke Kerk te maken heeft! Dit is het werk van de Duivel die de prins is van de Bastaardkerk!!!
Sacrosanctum Concilium neigt naar de totale apostasie!!!


6 opmerkingen:
Reeds voor meer dan 25 jaar werd op een eerder braa- jong- modern traditionele oostenrijks-duitstalige website met een reisbureau (of vice-versa9 in de commentaren de getuigenis gepubliceerd van een eerder conservatieve duitse gelovige.
destijds was er in duitsland sterke onenigheid tussen de progressistische bisschoppen zoals lehmann, marx,müssinghof, kasper, zollitsch , kasper en marx uit münchen enerzijds en anderzijds de kardinaal van Keulen Meisner, de bisschoppen Mixa en de ssrtsbisschop van Paderborn. anderzijds.
klassiek.
bisschop gerhard ludwig müööer uit regensburg had destijds reeds een speciale faam. enerzijds streng en bijterig, bijzonder aggressief tegen depriesterbroederschap st pius X die in zaitzkofen bij regensburg haar seminarie heeft; hierbij stteeds wild het 2 vatconcilie verdedigend.
en anderzijds wuld tegen de modernisten.
toen een eerder conservatieve trouwe gelovige een modernistische bisschop in een open gesprek met meerdere deelnemers een opren gevallen en gepubliceerde uitspraak van bisscgop müllrt citeerde, riep een modernistische bisschop uit:
" Ach we weten toch alle dat bisschop müller zot (" verrückt") is"
c'est ca"
NOMEN EST OMEN
Het Tweede Vaticaans Concilie en haar doelstellingen zijn intrinsiek vervlochten met de Anglo-Amerikaanse Hegemonie.
Müller zegt; „De concilievaders hebben besloten de H. Mis niet te wijzigen, maar de riten alleen een beetje aan te passen.“
Müller is een ‚wannabe‘ – zo een Duitser die denkt dat Duitsland ook een rijk is, zonder te beseffen dat het een ‚patsie‘ voor de Engelsen is, die alleen maar dienen om Rusland aan te vallen. De Mafia van Sankt Gallen heeft mijns inziens nooit veel invloed gehad op de uitkomst van de vorige paar conclaven; het was altijd de Amerikanen.
Maar tenminste is het eerste stukje van zijn bewering correct; Vat 2 heeft de H. Mis niet veranderd. Het tweede deel een krankzinnige leugen.
NOMEN EST OMEN.
„Concilievader“; een stom woord – waarmee allusie gecreëerd wordt dat de concilievader iets zoals de Kerkvaders waren – zij de Kerk ‚Gestallt‘ gegeven hebben. Door zich „concilievader“ te noemen, hebben ze weldegelijk de bedoeling gehad een nieuwe kerk te stichten. De ‚Oude‘ Kerk moest niet veranderd worden, alleen ‚ausradiert‘ worden.
“Novus Ordo”. Dit wordt niet vertaald als „alleen de riten een beetje aanpassen“, maar als „Nieuwe Orde“. « Novus Ordo Seclurum »; staat letterlijk op de bankbriefjes van die andere joodse vrijmetselaarsclub; the US Federal Reserve.
Gewoon door het „Novus Ordo” te noemen oftewel „de nieuwe wereldorde“, geven ze de strategie prijs; dat VAT 2 moet dienen om een politiek doel te bereiken ; nl. Anglo-Amerikaanse hegemonie.
De timing van de 1ste en 2de Vaticaanse Concilies spreken boekdelen.
VAT 1 kwam nadat de Union, de Amerikaanse Burgeroorlog gewonnen had, en haar relatie met de Engelse Kroon geherdefinieerd had. Vanaf toen was de VS dominant in de wereld en zou de machtigste grootmacht worden.
Een doel dat ze eigenlijk al op het begin van de Eerste Wereldoorlog bereikt hadden – met de oprichting van de Federal Reserve (1913). De oorlog diende alleen om de concurrentie te kortwieken; het Russische Rijk, het Duitse Rijk, het Austro-Hongaarse Rijk, en het Ottomaanse Rijk te verhakkelen.
De Tweede Wereldoorlog was dan vereist om deze dominantie te consolideren – en met Duitsland en Rusland af te rekenen. De VN, het IMF, en Wereldbank werden in 1943-1945 opgericht. Oprichting NAVO en start Koude Oorlog een paar jaar later.
Amerika was op dat moment de hegemoon.
Op dat moment worden het IMF in tandem met de Federal Reserve, en de CIA de manipulatoren van wereldpolitek par excellence, en beginnen zich met het intern functioneren van vrijwel elk land te bemoeien. In deze context moet VAT 2 beschouwd worden.
Deel 2;
De welvaartsstaat is opgericht door de Federal Reserve met het specifieke doel geld uit te delen, om niets te doen, hetgeen stemmen trekt.
Diegenen die het hardst ijverden om de politieke doelen te bereiken, kregen het meeste geld van de Federal Reserve en de CIA. Dit is een constante, waarvoor je ontelbare voorbeelden kan vinden.
Een belangrijk politek doel was de afbraak van de familie. Daar speelt Vat 2, een belangrijke rol; Gaudium et Spes.
Het is actieve CIA subversie de familie af te breken, alleen-staand-moederschap te verheerleken, echtscheiding-zonder-reden te promoten. (90% van alle echtscheidingen worden door de vrouw gestart – omdat het opbrengt) Eindeloze wetten zijn ingevoerd om het huwelijk te ondermijnen tot het vandaag de vandaag niets meer betekent.
Homoseksualiteit en de promotie daarvan is een andere nethode om de familie te ondermijn.
Families zijn gevaarlijk voor gevestigde ordes, omdat een familie, en zeker een gemeenschap van een groep families economisch zelfstandig kan leven, een overheid nodig heeft, of zelfs in haar buurt dult, om een gelukkig en vruchtbaar leven te leiden.
Economie, sociologie en politologie worden vrijwel uitsluitend in afzondering van elkaar bestudeerd. Echter, elk van de drie beïnvloedt de ander. Ze moeten naast elkaar bestudeerd worden, om het te begrijpen. De staat begrijpt dit niet.
Dan heb je de Kerk. En dat brengt ons tot Scheiding van Kerk en Staat.
Zoals gezegd de meeste gelovigen zijn al blij wanneer de staat de Kerk met rust laat. Dat de Kerk de staat met rust laat is een gegeven.
Echter, wanneer wetten ingevoerd worden die niet compatibel zijn met de moraal-theologie van de religie, ontstaan er problemen. De staat trekt er zich niets van aan de ze de Kerk beïnvloeden, zolang de Kerk de scheiding van Kerk en staat respecteert.
Nu moet je even het gesprek van Christus en Pontius Pilatus voor gedachten nemen. Dat is een stuk in de passie met vele lagen. Eén laag is dat het een gesprek is tussen God en de (vertegenwoordiger van) de Keizer over de scheiding van Kerk en staat – en de Keizer gooit het op een akkoordje; Christus Koning der Hemelen, en de keizer, koning op Aarde.
Daaruit volgt het concept van de Globus Cruciger, oftewel de rijksappel ; De keizer mag koning spelen op Aarde, maar ondergeschikt aan het kruis (God) – dit betekent dat de koning niets mag doen in tegenstrijd met God.
Vat 1 & 2 staan dus simpelweg ten dienste van de staat. God heeft er niets mee te maken.
Novus Ordo Seclorum.
Wat een mooie foto van de l’Église St. Pierre de Calais.
Kijk dan hier maar eens naar :
https://actu.fr/hauts-de-france/calais_62193/du-street-art-pour-l-entree-de-l-eglise-saint-pierre-de-calais_43100837.html
Wanneer je zegt dat die lui je duizelig en kotsmisselijk maken met hun syncretisch gedoe; nou ja, dan… Je moet begrijpen dat dat net de bedoeling is.
Kijk ook eens naar het plafond van “Zaal XX”, oftewel de "Sixtijnse Kapel van Geneve".
https://www.atlasobscura.com/places/united-nations-ceiling
Je mag je echt geen illusies maken over hetgeen de doelstelling is van de lui.
Echt niet.
Viganó had er ook moeite mee; hij kon niet begrijpen dat mensen binnen de Kerk opzettelijk de boel kapot willen. Maar het is echt zo. Er zijn mensen in de hoogste echelons van de vatiaanse hiërarchie die de Kerk haten als geen ander.
Het christelijk geloof reduceren tot een ritus getuigt niet alleen van immense domheid, maar ook en vooral van een ontzettend antichristelijke ingesteldheid. Helaas zal dit niet gepubliceerd worden, want dan zou de zogenaamde Guardian Angel zijn domheid en antichristelijke ingesteldheid toegeven.
@ Vorige Anoniem,
U vergist zich totaal. U maakt een belachelijk statement dat aantoont dat u niets van het Katholieke Geloof afweet!
Het Latijnse adagium 'Lex orandi, lex credendi' betekent letterlijk 'de Wet van het Bidden is de Wet van het Geloven'. Het komt erop neer dat de bestaande gebedspraktijk (= de Ritus) bepalend is voor wat men moet geloven. Het is een klassiek Katholiek principe dat de verhouding tussen eredienst en geloofsbelijdenis weergeeft.
Daarnaast omvat de Latijnse ritus van de Rooms-Katholieke Kerk meerdere riten met eenzelfde geloofsinhoud, waarvan de Romeinse Ritus veruit het meest voorkomt.
Echter, de Romeinse Ritus is de Tridentijnse Ritus.
De 'Novus Ordo' is een schismatieke ritus en is dus niet katholiek!
Een reactie posten