"Dit pastorale bezoek stond in het teken van de 50ste verjaardag van het bisdom Hasselt..." U weet wel: Heusschen, Schruers, Hoogmartens...
Waar in Vlaanderen vindt men nog ijverige waarheidsgetrouwe priesters zoals de twee dappere tachtigjarigen in de Sacramentskerk in Luik? Iedere zondag Tridentijnse, prachtig gezongen H. Missen en iedere dinsdag van 5 u. tot 7 u. uitgebreide Sacramentsaanbidding. Gregoriaans gezongen vespers - vast deel en variërend deel - biechtgelegenheid (de kranige priesters spreken ook Nederlands), Evangelie van de dag, rozenkrans zoals in Banneux, enz. enz. Men is daar zeer goed bezig.
Dan ontmoet men in eigen dorp 'bisschop' Patrick Hoogmartens wiens betoog hoofdzakelijk bestaat uit aan elkaar gerijgde 'suggesties', totaal mediagericht, zijn wereldse afspraken zijn hem meer waard dan de toch extreem 'vernieuwende' sacramentsaanbidding waar hij samen met de deken drie kwartier te laat voor aankomt, om dan ook nog een zeer 'vernieuwende' vertoning te geven bij het hanteren van de monstrans, vermoedelijk bedoeld om 'vuurplekken van vreugde' op te wekken. In de zondags-'mis' presteert hij blijkbaar een krachttoer met een ernstige poging zowaar om drie volle minuten geestelijke taal te spreken in een uiteraard totaal 'socialistische' preek van niet minder dan 22 minuten.
Na de sacramentsaanbidding moet mijn Engelbewaarder me wel geholpen hebben, want ik kon Hoogmartens zowaar volle drie minuten geheel alleen spreken en op mijn vraag over de triestige kwaliteit van de 'gebeden' wist hij niets te antwoorden en begon hij dan nog maar eens te meer op te scheppen over de Wereldjongerendagen in Polen.
Een trotse, op zichzelf gerichte mediafiguur, zonder een zweem van geestelijke beleving... Geestelijke uitstraling: nul. Kortom: een nutteloos schilderij van de intocht van Christus, euh pardon, Hoogmartens, in in het dekenaat Vlijtingen-Voeren, omkranst met alle belangrijke personages van de streek.
Maar de vraag blijft hangen: "Is hij beschaamd om waarachtig getuigenis af te leggen van zijn geloof?"
Bron: Anoniem
Wat zou Hoogmartens met het gemeentebestuur bespreken?
KERKSLUITINGEN???
3 opmerkingen:
Msgr. Léonard heeft reeds voor 6 jaar, en dit in totaal contrast tot de stoelplakker Danneels, elke dekenij en pastorale eenheid van zijn zeer groot aartsbisdom bezocht.
De noordbelgische bastaardkerk treuzelt klaarblijkelijk met 6 jaar vertraging achter Z.E. Msgr. Léonard achter.
Enfin, beter laat dan nooit.
Wat nu het eten betreft: onvergetelijk het bezoek van Z.E. Msgr. Léonard aan de dekenij Diest en zijn beruchte deken Felix van Meerbergen (inderdaad, met de omschrijving van de Hl. Johannes Berchmans als "geen zoetekoekske, maar een jongeman met ballen"):
Z.E. Msgr. Léonard MOEST van een lokaal ijs van de "Tafel" proeven, met een reusachtig waflhoorn en een nog reusachtigere portie ijsroom met zeer veel room erop.
De blik uit Msgr. Léonards ogen, hier zeker wel de toekomstige gallenkolieken in het oog vattend, blijft mij onvergetelijk (alles in het internet gearchiveerd).
En wat het eten betreft: in Zuidoostbrussel (bij de kiekefretters) wordt er door de lokale parochiegemeenschap in verbinding met het lokale Davidsfonds (schijnt daar zeer sterk ondereen verbonden te zijn) een jaarlijkse activiteit "kippefeest"- "Fret en vet" georganiseerd; ook niets voor 11.11.11 en voor "misereor", "Brood voor de wereld" en andere hongeracties.
(Nu ben ik weer bij het evangelie van gisteren met de rijke man en de arme lazarus beland)
(@Wim, zoals je ziet, volg ik de noordbelgische bastaardkerk met de bijbel in de hand!).
"Vuurplekken": ze liggen inderdaad onder vuur, en wel van gedegen scherpschutters...
Wat een boeiende liturgische vertoning op die foto;
Wat is het koor aan het zingen tijdens de consecratie?
Ein Prosit, ein Prosit
Der Gemütlichkeit
Ein Prosit, ein Prosit
Der Gemütlichkeit.
Of is deze scene uit de doxologie op het einde van het Eucharistisch Gebed? Het is niet heel duidelijk? Maar het koor zal dan wel dit aan het zingen zijn;
"Yehei shmëh rabba mevarakh lealam ulalmey almaya"
Hoe dan ook, voor zover het hier over een elevation van de Kelk met H. Bloed van Christus gaat, is de mentaliteit hier duidelijk;
OANS! ZWOA! DREI! G'SUFFA!
Wat een aanstellers.
Een reactie posten