Sint-Stefanus-Protomartyr: de Eerste van alle Martelaren
1 opmerking:
Anoniem
zei
De evangelist St.-Lukas beschrijft de roeping, het werke, de verkondiging. de redevoering voor het sanhedrin en zijn marteldood zeer uitvoerig. (Apg 6-7). Ten eerste het geweldig opbloeien van de eerste christelijke gemeente en haar daadwerkelije inzet voor de gelovigen, in het ijzonder de weduwes en de armen - en ook de onvolkomenheden bij de verdeling van het alledaagse ( "het tijdelijke" om her noordbelgisch- bastaardkerkelijk te zeggen). En dan zorgen de apostelen ervoor dat er kwaliteitspersoneel komt - en ales floreert nog meer (nu niet aan DEKesel en zijn brolcollega's denken). En dan wordt het zeer interessant: Heibel en kritiek van diaspora-Joden uit liberijnse synagogen en dan de grote rede voor het Sanhedrin. St.-Stefanus verwerkelijkt daar de beroemde vers Isaias 40,9: "En Gij die goed nieuws aan Zion brengt, maak U op naar de bergen, naar de hoge bergen, breng het het goede nieuws naa Jerusalem, verhef Uw stem, met kracht, wees niet bevreesd- zeg het aan de steden van Juea..." Effectief: St.-Stefanus spreekt hier de belijdenis van de Oude Bond uit, vóór het Sanhedrin, en hij wordt daarop ook niet veroordeeld. Maar men knarst met de tanden, zoals men in de hel met de tanden knarst, en bij de dappere getuigenis cvoor Christus met de woorden van Isaias 40,9 wordt het kritisch. Want dan dan beleeft St.-Stefanus het Zien van de Heerlijkheid Gods, bij de joden de Hechina genoemd- dat is het absolute bewijs van de triomf van OH Jezus Christus. En dan wordt St.-Stefanus gelyncht. Geen proces, geen oordeel, geen veroordeling- en geen straf voor de daders. Tenminste is er niets bekend. De romeinse bezetter ging bij dergelijke gelegenheden wel zeer streng voor: demonstratie van tucht en orde n onderdrukking en preventie van het geweld van straatgepeupel. Het vroege christendom kon zich vreedzaam en vlijtig ontwikkelen en toenemen aan kracht en grootte. St.-Stefanus: de grote missionaris. Neppaus franciscus en de noordbelgische bietekwietentroep hebben het bekeren en missioneren heleaal afgeschreven en tenietgedaan- en daarbij de opdracht van de verrezen heer Jezus Christus, Zijn latste woorden hier op aarde, im Mattheus 2ten laatste" Mt 28, 19-20 totaal vergeten. St.-Stefanus, bid voor ons.
S.E. Mons. Mario OLIVERI - Vescovo emerito di Albenga-Imperia
We Stand In Support of Padre Stefano Manelli
Paus Benedictus XVI
Een meditatie over het Heilig Misoffer
2 Timoteüs 2:3 Neem ook uw aandeel in het lijden als een goed krijgsknecht van Christus Jezus
-------- “Wij zijn de zonen van de Kruisvaarders en we zullen niet terugdeinzen voor de zonen van Voltaire.” -------- -------- “We are the sons of the Crusaders and we shall not recoil before the sons of Voltaire.” ------------------------- -------- “Noi siamo i figli dei Crociati e non indietreggeremo davanti ai figli di Voltaire!” ---------------------------------
ONZE VADER
Onze Vader, die in de Hemelen zijt, geheiligd zij Uw Naam, Uw Rijk kome, Uw Wil geschiede op aarde als in de Hemel. Geef ons heden ons dagelijks brood, en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven aan onze schuldenaren, En leid ons niet in bekoring, maar verlos ons van het kwade. Amen.
Arma Christi
SEDE VACANTE 31-12-2022
0 dagen 16 uren 27 minuten 31 seconden sinds de Petrijnse Zetel vacant werd.
1 opmerking:
De evangelist St.-Lukas beschrijft de roeping, het werke, de verkondiging. de redevoering voor het sanhedrin en zijn marteldood zeer uitvoerig. (Apg 6-7).
Ten eerste het geweldig opbloeien van de eerste christelijke gemeente en haar daadwerkelije inzet voor de gelovigen, in het ijzonder de weduwes en de armen - en ook de onvolkomenheden bij de verdeling van het alledaagse ( "het tijdelijke" om her noordbelgisch- bastaardkerkelijk te zeggen).
En dan zorgen de apostelen ervoor dat er kwaliteitspersoneel komt - en ales floreert nog meer
(nu niet aan DEKesel en zijn brolcollega's denken).
En dan wordt het zeer interessant:
Heibel en kritiek van diaspora-Joden uit liberijnse synagogen en dan de grote rede voor het Sanhedrin.
St.-Stefanus verwerkelijkt daar de beroemde vers Isaias 40,9:
"En Gij die goed nieuws aan Zion brengt, maak U op naar de bergen, naar de hoge bergen, breng het het goede nieuws naa Jerusalem, verhef Uw stem, met kracht, wees niet bevreesd- zeg het aan de steden van Juea..."
Effectief: St.-Stefanus spreekt hier de belijdenis van de Oude Bond uit, vóór het Sanhedrin, en hij wordt daarop ook niet veroordeeld.
Maar men knarst met de tanden, zoals men in de hel met de tanden knarst, en bij de dappere getuigenis cvoor Christus met de woorden van Isaias 40,9 wordt het kritisch.
Want dan dan beleeft St.-Stefanus het Zien van de Heerlijkheid Gods, bij de joden de Hechina genoemd- dat is het absolute bewijs van de triomf van OH Jezus Christus.
En dan wordt St.-Stefanus gelyncht.
Geen proces, geen oordeel, geen veroordeling- en geen straf voor de daders.
Tenminste is er niets bekend.
De romeinse bezetter ging bij dergelijke gelegenheden wel zeer streng voor: demonstratie van tucht en orde n onderdrukking en preventie van het geweld van straatgepeupel.
Het vroege christendom kon zich vreedzaam en vlijtig ontwikkelen en toenemen aan kracht en grootte.
St.-Stefanus: de grote missionaris. Neppaus franciscus en de noordbelgische bietekwietentroep hebben het bekeren en missioneren heleaal afgeschreven en tenietgedaan- en daarbij de opdracht van de verrezen heer Jezus Christus, Zijn latste woorden hier op aarde, im Mattheus 2ten laatste" Mt 28, 19-20 totaal vergeten.
St.-Stefanus, bid voor ons.
Een reactie posten