Beste G.D., beter, maar... om te beginnen hebben alle Pausen tot P. Pius XII uitdrukkelijk gemengde jeugdgroepen en gemengde scholen verboden. Pius XII noemde gemengde scholen portalen van de hel. Nu is alles gemengd, alsof het nooit anders was. Jongens en meisjes moeten zichzelf kunnen zijn en ontwikkelen met mannelijke en vrouwelijke leiders als voorbeeld.
Ik blijf erbij dat we niet naar Australië, Madrid of God weet waar moeten vliegen om te bidden en te biechten. Eén uur vliegreis besmet ons met evenveel radioactiviteit als het nemen van duizenden röntgenfoto's. En dan die geldverspilling van het reizen... We hadden de KAJ enz. Die (niet-gemengde) "wereldjongerendagen" van vroeger waren nationaal en van het begin tot het einde in orde. Er was niets op aan te merken. Vliegen is ook een uitdrukking van de menselijke hoogmoed. Men vliegt allang niet meer uit noodzaak, maar als een "verworven recht". Onze voorouders reisden niet en hadden geen reizen nodig om te geloven. Een bedevaart naar een heiligdom, dat was iets anders. En zeker priesters en bisschoppen moesten op hun plaats blijven om hun plicht te doen.
tot de jaren '60 stopten vele meisjesscholen om 16 u. Als de meisjes weg waren stopten de jongensscholen om 16 u 05 of later, en op straat keken de studiemeesters toe, of de jongens niet naar de meisjes keken, als er nog op straat waren. Overdreven ? We zijn er niet van gestorven. De huidige situatie is zeker niet beter. De gemengde scholen zijn een ramp voor de jongens. Ze kunnen er geen man meer worden, kunnen niet opgroeien in sereniteit want meisjes hebben een temperament dat ze betere punten halen. In zijn pubertijd zijn meisjes in de klas een extra kwelling voor de jongen. En de aandacht gaat spontaan naar het andere geslacht in plaats van naar de les. Gemengde scholen zijn een produkt van de maçonnieke liberalen uit de 19de eeuw. De Amerikaanse staatsscholen doen nu terug experimenten met gescheiden scholen voor jongens en meisjes en de resultaten zijn verbluffend. De Pausen hadden gelijk.
De priester mag het sacrament van de Biecht niet toedienen aan een jonge vrouw in short. Hij moet haar er eerbiedig op wijzen dat ze eerst zedige kleren moet gaan aantrekken, en dat ze deze kledij niet mag dragen om ergernis te voorkomen. Pater Pio joeg alle slecht geklede vrouwen die wilden biechten de kerk uit.
In de Top 100 van beste Engelse privéscholen staat er een gemengde school op nummer 1. Maar het is de uitzondering. En let op: er zijn maar 80 leerlingen (12 per jaar) in die secondaire school en wanneer de leerlingen in het laatste jaar voorbereid worden op het eindexamen, is hun onderwijs letterlijk privé.
Je zal dan naar nummer 27 moeten zakken om nog een andere gemengde school te vinden, maar je betaalt er 20.000 Pond per jaar per kind (extern). Voor dat geld mag die school wel op nummer 27 staan.
Dan vanaf nummer 33 tot 100 zal je nog 26 gemengde scholen vinden. De beste scholen zijn dus niet-gemengd. Maar dat is maar een statistiek.
Terug in België: een ander belangrijk aspect is dat jongens en meisjes op verschillende wijze leren. Als je beiden op dezelfde wijze onderwijst, zullen ofwel de jongens of meisjes eronder leiden. Zo zullen in een basisschool met een meerderheid vrouwelijke leerkrachten de meisjes een betere voorbereiding genieten op het secondair, omdat vrouwelijke leerkrachten op vrouwelijke wijze onderwijzen. Het omgekeerde is ook waar. Maar, in de laatste decennia, onder invloed van een meerderheid vrouwelijke didactici, is het schoolsysteem in een richting geëvolueerd dat meisjes bevoordeeld worden omwille van hun manier van leren. Dit knoeien met de wijze van onderwijs was gericht op het wegwerken van de statistische verschillen tussen de resultaten van jongens en meisjes – onder het mom van emancipatie. Tegenwoordig is de balans te ver de andere kant opgegaan.
De schaal van de school: Ik ben ervan overtuigd dat hoe groter de school, hoe slechter ze is. Gemengd of niet-gemengd is secundair. De overheid mengt scholen om schaalvoordeel en efficiëntie te bereiken. De kwaliteit van het onderwijs zal hieronder leiden. De Engelse statistieken ondersteunen dit.
Scholen mengen kan een sociaal voordeel hebben, omdat jongens en meisjes leren samen te werken. Ik zeg ’kan’. Het kan ook niet. Het hangt van er van af hoe goed de leerkrachten de sociale interactie modereren. De kwaliteit van moderatie zal slechter zijn in de grotere school omdat de leerkrachten in een grote school hun leerlingen minder goed kennen.
Verder; vroegtijdige vrijages hebben ook veel te maken met het gebrek aan liefde thuis. Zo zal je in de Engelse kostscholen genoeg vrijages vinden bij de studenten onderling, of die scholen gemengd zijn of niet.
De meest pertinente vraag die men zich tegenwoordig moet stellen is wat het doel van het onderwijs is: Neemt het onderwijs de taak van de ouders hun kinderen op te voeden over, of is het het doel van het onderwijs kinderen iets te leren? Ik denk het eerste. Omdat de staat wereldburgers wil kweken, die zich engageren hun politieke agenda uit te voeren en die niets in vraag durven en kunnen stellen. De inhoud van het lesprogramma en andere wetten die ouders (meer en meer) het recht ontnemen hun kinderen op te voeden ondersteunen dit.
Sorry, het is niet gepast om iemand die biecht te fotograferen. Het is toegelaten om buiten de biechtstoel te biechten, maar zonder noodzaak is het beter te biechten in de biechtstoel (ze staan er niet voor niets) en een kerk, een aan God gewijde ruimte. Zo kan de biechteling volledig genieten van anonimiteit als hij/zij dat wenst. Het is volgens de kerkelijke regels aan de priester niet toegelaten om naar de identiteit van de biechteling te vragen of er achter te komen. Het biechtgeheim gaat zo ver, dat een biechtvader zelfs tegen niemand mag zeggen, of iemand bij hem heeft gebiecht of niet. Dus : doe maar normaal en ontvang de Sacramenten zoals het altijd de gewoonte is geweest : in de Biechtstoel. A.
het moderne leven : wellicht zijn minstens de helft van de auto's en vrachtwagens op onze wegen overbodig, en zeker 90 % van al ons vliegreizen. Zonder die verspilling zouden we allemaal gezonder leven, minder gestresseerd zijn en 5-10 jaar langer leven. Nu gijzelen we de hele maatschappij voor al die overbodig luxe. We zouden ook 90 % van de producten in onze supermarkten kunnen missen. Die verloren energie zou een groot deel van de wereldwijde hongersnood kunnen doen verdwijnen. Moesten we allemaal echt Katholiek en sober zijn... Ik ken iemand die geen nieuwe auto kocht, daarvan kan een melaatsenopvang in India nu 25 jaar van leven. Maar het moet in Katholieke handen blijven ! Anders loopt alles mis. A.
We zouden eens een gewetensonderzoek moeten doen naar onze uitgaven : reizen, snoep, etentjes, sigaretten, mode ? Waarmee we onszelf overladen, doen we tekort aan onze evennaaste die lijdt. Katholiek zijn is heilig willen worden en offers brengen. A.
En dat moet in Madrid gebeuren ? Hier kunnen ze niet biechten ? Hier kunnen ze niet bidden ? En die priester in soutane, waarom wijst die de jongeren niet terecht dat ze zich zedig moeten kleden, en pas dan tot de Sacramenten kunnen naderen ? Ze willen Katholiek zijn, maar hun hart en hun hoofd zijn er niet echt bij. In een ander land in een vreemde omgeving zijt ge nog meer in verwarring. Een vreemde vorm van apostolaat, enig in de kerkgeschiedenis. Met te reizen wordt de Kerk niet gered. Er zullen altijd zagers zijn die wijzen op "het goede" van de WJD. Natuurlijk haalt God zelfs uit het kwaad, nog het goede. Maar het is beter het kwaad te vermijden. Nederlanders zeggen het toch zo vaak : "Doe normaal, dan doe je al gek genoeg". Onze voorouders gingen niet naar Madrid, Australië of Tutterewuttere om te bidden. Zij moesten... werken, en daarna bidden. Jezus is bij ons in het plaatselijk tabernakel, we moeten er geen halve wereld voor rondreizen.
S.E. Mons. Mario OLIVERI - Vescovo emerito di Albenga-Imperia
We Stand In Support of Padre Stefano Manelli
Paus Benedictus XVI
Een meditatie over het Heilig Misoffer
2 Timoteüs 2:3 Neem ook uw aandeel in het lijden als een goed krijgsknecht van Christus Jezus
-------- “Wij zijn de zonen van de Kruisvaarders en we zullen niet terugdeinzen voor de zonen van Voltaire.” -------- -------- “We are the sons of the Crusaders and we shall not recoil before the sons of Voltaire.” ------------------------- -------- “Noi siamo i figli dei Crociati e non indietreggeremo davanti ai figli di Voltaire!” ---------------------------------
ONZE VADER
Onze Vader, die in de Hemelen zijt, geheiligd zij Uw Naam, Uw Rijk kome, Uw Wil geschiede op aarde als in de Hemel. Geef ons heden ons dagelijks brood, en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven aan onze schuldenaren, En leid ons niet in bekoring, maar verlos ons van het kwade. Amen.
Arma Christi
SEDE VACANTE 31-12-2022
0 dagen 16 uren 27 minuten 31 seconden sinds de Petrijnse Zetel vacant werd.
10 opmerkingen:
Beste G.D., beter, maar... om te beginnen hebben alle Pausen tot P. Pius XII uitdrukkelijk gemengde jeugdgroepen en gemengde scholen verboden. Pius XII noemde gemengde scholen portalen van de hel. Nu is alles gemengd, alsof het nooit anders was. Jongens en meisjes moeten zichzelf kunnen zijn en ontwikkelen met mannelijke en vrouwelijke leiders als voorbeeld.
Ik blijf erbij dat we niet naar Australië, Madrid of God weet waar moeten vliegen om te bidden en te biechten. Eén uur vliegreis besmet ons met evenveel radioactiviteit als het nemen van duizenden röntgenfoto's. En dan die geldverspilling van het reizen... We hadden de KAJ enz. Die (niet-gemengde) "wereldjongerendagen" van vroeger waren nationaal en van het begin tot het einde in orde. Er was niets op aan te merken. Vliegen is ook een uitdrukking van de menselijke hoogmoed. Men vliegt allang niet meer uit noodzaak, maar als een "verworven recht". Onze voorouders reisden niet en hadden geen reizen nodig om te geloven. Een bedevaart naar een heiligdom, dat was iets anders. En zeker priesters en bisschoppen moesten op hun plaats blijven om hun plicht te doen.
tot de jaren '60 stopten vele meisjesscholen om 16 u. Als de meisjes weg waren stopten de jongensscholen om 16 u 05 of later, en op straat keken de studiemeesters toe, of de jongens niet naar de meisjes keken, als er nog op straat waren. Overdreven ? We zijn er niet van gestorven. De huidige situatie is zeker niet beter. De gemengde scholen zijn een ramp voor de jongens. Ze kunnen er geen man meer worden, kunnen niet opgroeien in sereniteit want meisjes hebben een temperament dat ze betere punten halen. In zijn pubertijd zijn meisjes in de klas een extra kwelling voor de jongen. En de aandacht gaat spontaan naar het andere geslacht in plaats van naar de les. Gemengde scholen zijn een produkt van de maçonnieke liberalen uit de 19de eeuw. De Amerikaanse staatsscholen doen nu terug experimenten met gescheiden scholen voor jongens en meisjes en de resultaten zijn verbluffend. De Pausen hadden gelijk.
De priester mag het sacrament van de Biecht niet toedienen aan een jonge vrouw in short. Hij moet haar er eerbiedig op wijzen dat ze eerst zedige kleren moet gaan aantrekken, en dat ze deze kledij niet mag dragen om ergernis te voorkomen. Pater Pio joeg alle slecht geklede vrouwen die wilden biechten de kerk uit.
In mijn parochie geldt dat ook voor de mannen.
In de Top 100 van beste Engelse privéscholen staat er een gemengde school op nummer 1. Maar het is de uitzondering. En let op: er zijn maar 80 leerlingen (12 per jaar) in die secondaire school en wanneer de leerlingen in het laatste jaar voorbereid worden op het eindexamen, is hun onderwijs letterlijk privé.
Je zal dan naar nummer 27 moeten zakken om nog een andere gemengde school te vinden, maar je betaalt er 20.000 Pond per jaar per kind (extern). Voor dat geld mag die school wel op nummer 27 staan.
Dan vanaf nummer 33 tot 100 zal je nog 26 gemengde scholen vinden. De beste scholen zijn dus niet-gemengd. Maar dat is maar een statistiek.
Terug in België: een ander belangrijk aspect is dat jongens en meisjes op verschillende wijze leren. Als je beiden op dezelfde wijze onderwijst, zullen ofwel de jongens of meisjes eronder leiden. Zo zullen in een basisschool met een meerderheid vrouwelijke leerkrachten de meisjes een betere voorbereiding genieten op het secondair, omdat vrouwelijke leerkrachten op vrouwelijke wijze onderwijzen. Het omgekeerde is ook waar. Maar, in de laatste decennia, onder invloed van een meerderheid vrouwelijke didactici, is het schoolsysteem in een richting geëvolueerd dat meisjes bevoordeeld worden omwille van hun manier van leren. Dit knoeien met de wijze van onderwijs was gericht op het wegwerken van de statistische verschillen tussen de resultaten van jongens en meisjes – onder het mom van emancipatie. Tegenwoordig is de balans te ver de andere kant opgegaan.
De schaal van de school: Ik ben ervan overtuigd dat hoe groter de school, hoe slechter ze is. Gemengd of niet-gemengd is secundair. De overheid mengt scholen om schaalvoordeel en efficiëntie te bereiken. De kwaliteit van het onderwijs zal hieronder leiden. De Engelse statistieken ondersteunen dit.
Scholen mengen kan een sociaal voordeel hebben, omdat jongens en meisjes leren samen te werken. Ik zeg ’kan’. Het kan ook niet. Het hangt van er van af hoe goed de leerkrachten de sociale interactie modereren. De kwaliteit van moderatie zal slechter zijn in de grotere school omdat de leerkrachten in een grote school hun leerlingen minder goed kennen.
Verder; vroegtijdige vrijages hebben ook veel te maken met het gebrek aan liefde thuis. Zo zal je in de Engelse kostscholen genoeg vrijages vinden bij de studenten onderling, of die scholen gemengd zijn of niet.
De meest pertinente vraag die men zich tegenwoordig moet stellen is wat het doel van het onderwijs is: Neemt het onderwijs de taak van de ouders hun kinderen op te voeden over, of is het het doel van het onderwijs kinderen iets te leren? Ik denk het eerste. Omdat de staat wereldburgers wil kweken, die zich engageren hun politieke agenda uit te voeren en die niets in vraag durven en kunnen stellen. De inhoud van het lesprogramma en andere wetten die ouders (meer en meer) het recht ontnemen hun kinderen op te voeden ondersteunen dit.
Dus ‘ja’, de pausen hadden gelijk.
Sorry, het is niet gepast om iemand die biecht te fotograferen. Het is toegelaten om buiten de biechtstoel te biechten, maar zonder noodzaak is het beter te biechten in de biechtstoel (ze staan er niet voor niets) en een kerk, een aan God gewijde ruimte. Zo kan de biechteling volledig genieten van anonimiteit als hij/zij dat wenst. Het is volgens de kerkelijke regels aan de priester niet toegelaten om naar de identiteit van de biechteling te vragen of er achter te komen. Het biechtgeheim gaat zo ver, dat een biechtvader zelfs tegen niemand mag zeggen, of iemand bij hem heeft gebiecht of niet. Dus : doe maar normaal en ontvang de Sacramenten zoals het altijd de gewoonte is geweest : in de Biechtstoel. A.
het moderne leven : wellicht zijn minstens de helft van de auto's en vrachtwagens op onze wegen overbodig, en zeker 90 % van al ons vliegreizen. Zonder die verspilling zouden we allemaal gezonder leven, minder gestresseerd zijn en 5-10 jaar langer leven. Nu gijzelen we de hele maatschappij voor al die overbodig luxe. We zouden ook 90 % van de producten in onze supermarkten kunnen missen.
Die verloren energie zou een groot deel van de wereldwijde hongersnood kunnen doen verdwijnen. Moesten we allemaal echt Katholiek en sober zijn... Ik ken iemand die geen nieuwe auto kocht, daarvan kan een melaatsenopvang in India nu 25 jaar van leven. Maar het moet in Katholieke handen blijven ! Anders loopt alles mis.
A.
We zouden eens een gewetensonderzoek moeten doen naar onze uitgaven : reizen, snoep, etentjes, sigaretten, mode ? Waarmee we onszelf overladen, doen we tekort aan onze evennaaste die lijdt. Katholiek zijn is heilig willen worden en offers brengen. A.
En dat moet in Madrid gebeuren ? Hier kunnen ze niet biechten ?
Hier kunnen ze niet bidden ?
En die priester in soutane, waarom wijst die de jongeren niet terecht dat ze zich zedig moeten kleden, en pas dan tot de Sacramenten kunnen naderen ?
Ze willen Katholiek zijn, maar hun hart en hun hoofd zijn er niet echt bij. In een ander land in een vreemde omgeving zijt ge nog meer in verwarring. Een vreemde vorm van apostolaat, enig in de kerkgeschiedenis. Met te reizen wordt de Kerk niet gered. Er zullen altijd zagers zijn die wijzen op "het goede" van de WJD. Natuurlijk haalt God zelfs uit het kwaad, nog het goede. Maar het is beter het kwaad te vermijden. Nederlanders zeggen het toch zo vaak : "Doe normaal, dan doe je al gek genoeg". Onze voorouders gingen niet naar Madrid, Australië of Tutterewuttere om te bidden. Zij moesten... werken, en daarna bidden. Jezus is bij ons in het plaatselijk tabernakel, we moeten er geen halve wereld voor rondreizen.
Een reactie posten