Godsdienstleerkrachten moeten overtuigde gelovigen zijn Gepubliceerd op donderdag 01 mei 2014 21:27 | Geschreven door Redactie Rorate | Afdrukken | E-mail
Op maandag 28 april 2014 ontving de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen van de KU Leuven monseigneur André-Joseph Léonard, de aartsbisschop van Mechelen-Brussel in het kader van de tweejaarlijkse lezing door een bisschop over het thema “Wat verwachten de Vlaamse bisschoppen van leerkrachten godsdienst vandaag?” De lezing is gericht op de toekomstige godsdienstleerkrachten, assistenten, professoren en de inspecteurs-adviseurs rooms-katholieke godsdienst.
De aartsbisschop, zelf geen Vlaming maar als aartsbisschop van Mechelen-Brussel verantwoordelijk voor de Nederlandstalige pastoraal in Vlaams-Brabant en Brussel, tevens voorzitter van de Belgische bisschoppenconferentie, begon de studenten te feliciteren met hun keuze om leerkracht godsdienst te willen worden. “Dat is geen evidente keuze”. Daarbij citeerde hij de heilige Johannes Paulus II: “Wees niet bang”.
Een echte les
Daarna zette hij zijn visie op dat beroep uiteen in vier verwachtingen. In de eerste plaats hoopt hij dat de godsdienstles een echte les is die de vergelijking kan doorstaan met de andere vakken, wiskunde, biologie, scheikunde, “een les die rijk is aan inhoud, die goed gestructureerd is, met een nauwkeurige informatie en argumentatie”.
Toegevoegde waarde
Ten tweede moet die les een toegevoegde waarde hebben, te weten: een existentiële waarde. Hij hoopt dat de leerkracht echt overtuigde gelovigen zijn met een persoonlijke inzet van het verstand en van het hart. Het geloof van de leerlingen moet niet worden verondersteld maar hen wel “de gelegenheid bieden kennis te laken met de oneindige, onuitputtelijke schat van het christelijke geloof en van de christelijke cultuur”. De leraren zou bij voorkeur leven van die schat.
De persoon moet in de ogen van Léonard — en dit is zijn derde punt, Jezus centraal staan. Hij waarschuwt tegen de “frequente bekoring” van het vervangen van de persoon van Jezus door abstract geformuleerde waarden. Dit raakt aan de katholieke identiteit van de les, de school , de instelling. De inhoud van die identiteit wordt vaal verwoord door waarden van de menselijke rede. Maar voor ons moet het gaan om een concrete persoon vanuit wie de katholiciteit straalt: Jezus Christus. Zijn eerste kenmerk is volgens Léonard zijn bewering in woord en daad aan God gelijk te zijn. Daarna, in schril contrast daarmee, zijn uiterste vernedering in zijn lijden. Hij sterft in godverlatenheid. Vervolgen is het getuigenis van zijn opstanding uit de doden. Voor wie opHem vertrouwt is er de gave van de Heilige Geest en de vergeving van de zonden. Het ‘kerygma’ is ook in de les godsdienst de eerste verkondiging, de belangrijkst, zegt Léonard, paus Franciscus parafraserend uit zijn exhortatie ‘Evangelii Gaudium’. Een derde verwachting is dat de leerlingen iets aanvoelen van de centrale rol van dat kerygma, van die unieke persoon in de geschiedenis.
Geloof en rede
Een vierde verwachting betreft de filosofische en existentiële vragen die bij het geloof horen en die het buitengewone belang van de godsdienstles onderlijnen. De godsdienstles is volgens Léonard een van de belangrijkste gelegenheden in de school om zich die vragen te stellen. Ze moeten aan bod komen en verwoord worden. Zo kunnen leerlingen geholpen worden op zoek te gaan naar antwoorden die zin geven aan dit leven. Op een gepaste manier kan ook in multiculturele klassen de geloofwaardigheid van het katholiek geloof aan bod komen, kan aangetoond worden dat het geloof de menselijke rede waardig is en dat het verstandig is te geloven, ook al is het soms moeilijk. Léonard verwijst daarbij naar zijn niet zo lang geleden in het Nederlands veeschenen boek ‘Redenen om te geloven’, geschreven op basis van een cursus die hij als filosofieprofessor vroeger aan deze universiteit, eerst in Leuven, later in Louvin-le-Neuve, mocht geven.
Een weg naar Christus
Léonard uit tenslotte zijn dankbaarheid aan de leerkrachten godsdienst die jonge mensen helpen om de onuitputtelijke inhoud van het geloof te leren. Indien zij ervan getuigen kunnen leerlingen wellicht een weg te vinden naar Christus. Een les godsdienst kan volgens Léonard zo ook een weg zijn naar het geloof.
"Normen en waarden verkondigen zonder Christus als bron te vermelden is de religie van de Antichrist".
Nu, samengevat, als de katholieke godsdienstles in Vlaanderen alleen maar normen en waarden verkoopt, zonder het over Christus te hebben, dan verkondigt men de leer van de Antichrist.
Nu weet ik niet welke commentaren je weigert te publiceren, maar ik heb de indruk dat het hallucinant aan toe aan het gaan is.
Indien godsdienstleerkrachten niet over God wil spreken in een les GODsdienst in een KATHOLIEKE SCHOOL, dan is het noch onderwijs, noch katholiek, noch God. En ik heb de indruk dat een aantal godsdienstleerkrachten in hun standpunt volharden, noch les te geven, noch over God te praten, noch katholiek te zijn, en dan nog menen gelijk te hebben.
Dat is niet de totale apostasie. Dat is een totaal gebrek aan rationaliteit. Bezeten in andere woorden.
Wat de antichrist hiermee te maken heeft is weer een andere kwestie. Maar ik kan me niet aan de indruk ontdoen dat de aartsbisschop gelijk heeft.
Het is natuurlijk een beetje gênant wanneer je een spreker uitnodigt, maar dat de spreekbeurt je achteraf niet bevalt. Zeker jammer aangezien Mgr. Léonard formeel de grote baas is van die bende daar bij Theologie!
S.E. Mons. Mario OLIVERI - Vescovo emerito di Albenga-Imperia
We Stand In Support of Padre Stefano Manelli
Paus Benedictus XVI
Een meditatie over het Heilig Misoffer
2 Timoteüs 2:3 Neem ook uw aandeel in het lijden als een goed krijgsknecht van Christus Jezus
-------- “Wij zijn de zonen van de Kruisvaarders en we zullen niet terugdeinzen voor de zonen van Voltaire.” -------- -------- “We are the sons of the Crusaders and we shall not recoil before the sons of Voltaire.” ------------------------- -------- “Noi siamo i figli dei Crociati e non indietreggeremo davanti ai figli di Voltaire!” ---------------------------------
ONZE VADER
Onze Vader, die in de Hemelen zijt, geheiligd zij Uw Naam, Uw Rijk kome, Uw Wil geschiede op aarde als in de Hemel. Geef ons heden ons dagelijks brood, en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven aan onze schuldenaren, En leid ons niet in bekoring, maar verlos ons van het kwade. Amen.
Arma Christi
SEDE VACANTE 31-12-2022
0 dagen 16 uren 27 minuten 31 seconden sinds de Petrijnse Zetel vacant werd.
14 opmerkingen:
Eén minpuntje: waarom verschijnt de prelaat niet in zijn officieel gewaad?
Deze video blijkt nu "Pivaat" te zijn. Ik zie alleen sneeuw.
Sabotage!
Godsdienstleerkrachten moeten overtuigde gelovigen zijn
Gepubliceerd op donderdag 01 mei 2014 21:27 | Geschreven door Redactie Rorate | Afdrukken | E-mail
Op maandag 28 april 2014 ontving de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen van de KU Leuven monseigneur André-Joseph Léonard, de aartsbisschop van Mechelen-Brussel in het kader van de tweejaarlijkse lezing door een bisschop over het thema “Wat verwachten de Vlaamse bisschoppen van leerkrachten godsdienst vandaag?” De lezing is gericht op de toekomstige godsdienstleerkrachten, assistenten, professoren en de inspecteurs-adviseurs rooms-katholieke godsdienst.
De aartsbisschop, zelf geen Vlaming maar als aartsbisschop van Mechelen-Brussel verantwoordelijk voor de Nederlandstalige pastoraal in Vlaams-Brabant en Brussel, tevens voorzitter van de Belgische bisschoppenconferentie, begon de studenten te feliciteren met hun keuze om leerkracht godsdienst te willen worden. “Dat is geen evidente keuze”. Daarbij citeerde hij de heilige Johannes Paulus II: “Wees niet bang”.
Een echte les
Daarna zette hij zijn visie op dat beroep uiteen in vier verwachtingen. In de eerste plaats hoopt hij dat de godsdienstles een echte les is die de vergelijking kan doorstaan met de andere vakken, wiskunde, biologie, scheikunde, “een les die rijk is aan inhoud, die goed gestructureerd is, met een nauwkeurige informatie en argumentatie”.
Toegevoegde waarde
Ten tweede moet die les een toegevoegde waarde hebben, te weten: een existentiële waarde. Hij hoopt dat de leerkracht echt overtuigde gelovigen zijn met een persoonlijke inzet van het verstand en van het hart. Het geloof van de leerlingen moet niet worden verondersteld maar hen wel “de gelegenheid bieden kennis te laken met de oneindige, onuitputtelijke schat van het christelijke geloof en van de christelijke cultuur”. De leraren zou bij voorkeur leven van die schat.
Jezus centraal
De persoon moet in de ogen van Léonard — en dit is zijn derde punt, Jezus centraal staan. Hij waarschuwt tegen de “frequente bekoring” van het vervangen van de persoon van Jezus door abstract geformuleerde waarden. Dit raakt aan de katholieke identiteit van de les, de school , de instelling. De inhoud van die identiteit wordt vaal verwoord door waarden van de menselijke rede. Maar voor ons moet het gaan om een concrete persoon vanuit wie de katholiciteit straalt: Jezus Christus. Zijn eerste kenmerk is volgens Léonard zijn bewering in woord en daad aan God gelijk te zijn. Daarna, in schril contrast daarmee, zijn uiterste vernedering in zijn lijden. Hij sterft in godverlatenheid. Vervolgen is het getuigenis van zijn opstanding uit de doden. Voor wie opHem vertrouwt is er de gave van de Heilige Geest en de vergeving van de zonden. Het ‘kerygma’ is ook in de les godsdienst de eerste verkondiging, de belangrijkst, zegt Léonard, paus Franciscus parafraserend uit zijn exhortatie ‘Evangelii Gaudium’. Een derde verwachting is dat de leerlingen iets aanvoelen van de centrale rol van dat kerygma, van die unieke persoon in de geschiedenis.
Geloof en rede
Een vierde verwachting betreft de filosofische en existentiële vragen die bij het geloof horen en die het buitengewone belang van de godsdienstles onderlijnen. De godsdienstles is volgens Léonard een van de belangrijkste gelegenheden in de school om zich die vragen te stellen. Ze moeten aan bod komen en verwoord worden. Zo kunnen leerlingen geholpen worden op zoek te gaan naar antwoorden die zin geven aan dit leven. Op een gepaste manier kan ook in multiculturele klassen de geloofwaardigheid van het katholiek geloof aan bod komen, kan aangetoond worden dat het geloof de menselijke rede waardig is en dat het verstandig is te geloven, ook al is het soms moeilijk. Léonard verwijst daarbij naar zijn niet zo lang geleden in het Nederlands veeschenen boek ‘Redenen om te geloven’, geschreven op basis van een cursus die hij als filosofieprofessor vroeger aan deze universiteit, eerst in Leuven, later in Louvin-le-Neuve, mocht geven.
Een weg naar Christus
Léonard uit tenslotte zijn dankbaarheid aan de leerkrachten godsdienst die jonge mensen helpen om de onuitputtelijke inhoud van het geloof te leren. Indien zij ervan getuigen kunnen leerlingen wellicht een weg te vinden naar Christus. Een les godsdienst kan volgens Léonard zo ook een weg zijn naar het geloof.
Bron:
RORATE
http://www.rorate.com/vnieuws/index.php/75163-leonard-godsdienstleerkrachten-moeten-overtuigde-gelovigen-zijn
Hier wordt niet gerefereerd aan het verhaal dat Mgr. Léonard over de Antichrist vertelde...
Het betrof het verhaal van
Vladimir Solovjov
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Solovjov
"Korte vertelling van de Antichrist"
http://home.kpn.nl/jansen-id8/kv.htm
Hier in het Engels:
http://www.goodcatholicbooks.org/antichrist.html
De these van Mgr. Léonard kwam er op neer:
"Normen en waarden verkondigen zonder Christus als bron te vermelden is de religie van de Antichrist".
Nu, samengevat, als de katholieke godsdienstles in Vlaanderen alleen maar normen en waarden verkoopt, zonder het over Christus te hebben, dan verkondigt men de leer van de Antichrist.
Nu weet ik niet welke commentaren je weigert te publiceren, maar ik heb de indruk dat het hallucinant aan toe aan het gaan is.
Indien godsdienstleerkrachten niet over God wil spreken in een les GODsdienst in een KATHOLIEKE SCHOOL, dan is het noch onderwijs, noch katholiek, noch God. En ik heb de indruk dat een aantal godsdienstleerkrachten in hun standpunt volharden, noch les te geven, noch over God te praten, noch katholiek te zijn, en dan nog menen gelijk te hebben.
Dat is niet de totale apostasie. Dat is een totaal gebrek aan rationaliteit. Bezeten in andere woorden.
Wat de antichrist hiermee te maken heeft is weer een andere kwestie. Maar ik kan me niet aan de indruk ontdoen dat de aartsbisschop gelijk heeft.
Het verwijderen van de video die op de website van het Katholieke Onderwijs werd gepubliceerd, spreekt boekdelen...
Waarom stond die video eerst wel op hun website? Zijn ze zo dom dat ze eerst niet begrepen wat de AB bedoelde?
Het is natuurlijk een beetje gênant wanneer je een spreker uitnodigt, maar dat de spreekbeurt je achteraf niet bevalt. Zeker jammer aangezien Mgr. Léonard formeel de grote baas is van die bende daar bij Theologie!
Is er geen enkele mogelijkheid meer om deze zeer belangrijke en historische video te zien?
De video zou door 'Thomas' op 1 september weer online geplaatst worden...
Een reactie posten