Heiligen zijn alle personen die in het Hiernamaals bij God zijn. Zij zijn “de bemiddelaars voor de biddende Kerk op aarde, voorsprekers voor hun strijdende en lijdende broeders en zusters”, zoals in het Getijdengebed wordt gezegd. Volgens de Katholieke Leer moeten de Heiligen geëerd worden omdat zij als het ware een venster zijn op de Heiligheid van God.
|
3 opmerkingen:
Het Alleluia-vers voor de Hl.Mis van Allerheiligen geeft de tekst van Mattheus 11,28 weer:
de bevelende oproep van Onze Heer Jezus Christus aan alle, die afgebeuld en beladen zijn: Hij zal ze verkwikken.
Prachtig hoe hier in de tweede a (laatste lettergreep) van "Alleluia" de pijn en de last van de beladenen uitgesrukt wordt, en in contrast daartegenover de edele, korte en zachte uitspraak van de Heer "Venite ad Me" en dan Zijn medelijden en compassie bij de "a2 van "laborati" en de "o" van vos.
Gezongen door goede hoge mannenstemmen (seminaristen van het Instituut Christu Koning en Hogepriester in Gricigliano (I)) olv Kanunnik Louis Valadier:
(Deze traditietrouwe gemeenschap wordt nu in blinde haat dooe nep-paus Franciscus vervolgd en afgebeuld)
https://www.youtube.com/watch?v=gxD8WfLxX6I
Mat 11:28 Komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u verkwikken.
Jesaja 55:1 Gij allen, die dorst lijdt: ach, komt tot de wateren; Die geen geld hebt, komt wijn en melk kopen, en eten om niet.
Jesaja 55:6 Zoekt Jahweh, nu Hij zich vinden laat, Roept Hem aan, nu Hij dichtbij is:
De stemmen doen me denken aan de monniken van de Abdij van Ligugé.
De zingstijl van de schola van het Instituut Christus Koning Hogepriester vertoont inderdaad veel gelijkenis met descholastijl van Ligugé, en overigens ook met de schola van San Bento in Braziliê.
De oudere eerbiedwaardige stijl van Solesmes ( DOM Gajard) werd in directe lijn voortgezet door de abdij van Fontgombault en haar dochterabdij Triors, en ook overgenomen door Le Barroux; in de USA ddor de vrouwelijke benedictinessenabdij Regina Laudis in Connecticut.
Eveneens in deze traditie de Schola St.C´cile van de FSSPX en de schola van Le Mans.
Typisch ook de zachte begeleiding door een klein koororgel, overigen ook nuttig om de toonhoogte te houden. Een doodzonde bij modrne en modernistische puristen.
Intussen echter ook door enige occasionele modernistische zinggroepen aangewend om niet teveel ernaast te zingen ( met veel geld werd in Duitsland ook met een klein klokkenspel geêxperimenteerd).
De moderniste zingen met het Graduale Triplex, wat hier onzinnig is-- gregorien.infobase geeft namelijk (correct) "cantus recentior" aan: dwz zonder neumen (voor modernisten sacrosanct) maar toch reeds in de Codex Albi (Abbaye de St. Michel, Gaillac) en aub! de codex van St.-Vaast , Arras, nu in Kamerijk (Cambrai).
De vlamingen waren vroeger uiterst katholiek en kunstzinnig, wat van de huidige pedo- en homokliek niet beweerd kan worden.
De neumenstijl komt voor het breed publiek niet goed aan- en is ook voor de liturgie zeer moeilijk- en in de moderne ritus niet breed gebruikt.
Een zoo-rariteit.
De benedictijnen zingen overigens graag hun eigen abdijstijl- niet altijd met de noten van het Gradualle rriplex of zelfs het Liber usualis, zoals door enige verblufte internauten vastgesteld.
Als vb. hiet het magnificat (bij Youtube door StephanGeorg ingezet)
VB
Een reactie posten