De redenen waarom Benedictus XVI de enige, échte Paus is:
Vraag 1. Wanneer heeft Paus Benedictus XVI ondubbelzinnig verklaard, dat hij niet langer de Paus is?
Antwoord 1. Nooit.
Vraag 2. Wanneer heeft Paus Benedictus XVI verklaard, dat hij afstand heeft gedaan van het Petrijnse ambt?
Antwoord 2. Nooit.
Vraag 3. Wanneer heeft Paus Benedictus XVI verklaard, dat hij afstand heeft gedaan van zijn munus (= functie: het pausschap)?
Antwoord 3. Nooit.
Vraag 4. Heeft Paus Benedictus XVI ooit precies gezegd waaraan hij op 11 februari 2013 heeft verzaakt?
Antwoord 4. Ja. Hij heeft herhaaldelijk gezegd, dat hij afstand heeft gedaan van de "bediening" - de "actieve uitoefening" - van zijn ambt. Hij heeft nadrukkelijk vermeden te zeggen, dat hij afstand heeft gedaan van de munus - zijn functie - of het ambt.
TENZIJ EEN PAUS DUIDELIJK VAN DE PETRIJNSE MUNUS AFSTAND DOET,
BLIJFT HIJ OP POST ALS PAUS TOT AAN DE DOOD.
Eerder heeft Paus Innocentius III in Sermones de diversis, III (PL 217, 664D-665A) verklaard:
“Sacramentum autem (sc. matrimonii spiritualis) inter Romanum pontificem et Romanam Ecclesiam tam firmum et stabile perseverat, ut non nisi per mortem umquam ab invicem separentur”.
“De spirituele huwelijksband tussen de Paus en de Kerk is en blijft zo vast geknoopt, dat hij slechts door de dood alleen kan worden verbroken”.
21 opmerkingen:
Zijn verklaring van 11 februari 2013 is nochtans bijzonder duidelijk, althans voor wie kan lezen en verstaan:
"In het volle bewustzijn van de ernst van deze kennisgeving verklaar ik daarom in volledige vrijheid, dat ik afstand doe van het ambt als bisschop van Rome, de opvolger van Petrus, dat mij door de handen van de kardinalen op 19 april 2005 werd toevertrouwd, zodat vanaf 28 februari 2013 om 20.00 uur de Stoel van de Heilige Petrus vacant zal zijn, en dat dus door diegenen aan wie die taak toekomt het conclaaf voor de keuze van een nieuwe Paus bijeen dient te worden geroepen. (…) En vragen we zijn heilige moeder Maria dat ze de kardinalen bij de keuze van de nieuwe Paus met haar moederlijke goedheid wil bijstaan."
@ Vorige Anoniem,
Hetgeen u citeert, is de uitermate slechte vertaling die ons door het Vaticaan wordt opgedist.
Paus Benedictus XVI zei:
Conscientia mea iterum atque iterum coram Deo explorata ad cognitionem certam perveni vires meas ingravescente aetate non iam aptas esse ad munus Petrinum aeque administrandum.
Hij zegt niet dat hij het Petrijnse ambt niet meer kan uitoefenen, maar hij zegt wél, dat hij de bediening van het ambt (munus) niet meer kan uitoefenen.
Hij maakt een onderscheid tussen de munus en de uitoefening van de munus.
Hij doet dus géén afstand van het ambt, maar wel afstand van de publieke bediening van het ambt, maar dat hij het ambt zal verderzetten door lijden en gebed:
Bene conscius sum hoc munus secundum suam essentiam spiritualem non solum agendo et loquendo exsequi debere, sed non minus patiendo et orando.
De functie, de munus, wordt uitgevoerd in woord en daad, maar ook door lijden en gebed.
Quapropter bene conscius ponderis huius actus plena libertate declaro me ministerio Episcopi Romae, Successoris Sancti Petri...
Hij legt dus zijn de publieke uitoefening neer, maar niet de munus, die hij in tegendeel in de vorm van lijden en bidden zal verder zetten.
Deze boodschap werd door Paus Benedictus XVI uitdrukkelijk gebracht tijdens zijn laatste generale audiëntie op 27 februari 2013:
Sta mij toe 19 april 2005 opnieuw voor de geest te halen. De ernst van de beslissing was ook te wijten aan het feit dat ik vanaf dat ogenblik altijd en voor altijd door de Heer geëngageerd was. “Altijd”.
Het “altijd” is ook een “voor altijd”: er is geen terugkeer naar het privéleven. Mijn beslissing om afstand te doen van de actieve uitoefening van het ambt, herroept dit feit niet. Ik keer niet terug naar het privéleven, naar een leven van reizen, ontmoetingen, recepties, conferenties, enz. Ik verlaat het Kruis niet, maar blijf op een nieuwe manier bij de gekruisigde Heer. Ik draag niet meer de taak van de bestuursmacht over de Kerk, maar in de dienst van het gebed blijf ik bij wijze van spreken binnen de omheining van de heilige Petrus. De heilige Benedictus, wiens naam ik als Paus draag, zal mij daarin een groot voorbeeld zijn. Hij heeft ons de weg getoond van een leven dat, actief of passief, helemaal aan Gods werk toebehoort.
"Mijn beslissing om afstand te doen van de actieve uitoefening van het ambt, herroept dit feit niet."
Il “sempre” è anche un “per sempre” - non c’è più un ritornare nel privato. La mia decisione di rinunciare all’esercizio attivo del ministero, non revoca questo. Non ritorno alla vita privata, a una vita di viaggi, incontri, ricevimenti, conferenze eccetera. Non abbandono la croce, ma resto in modo nuovo presso il Signore Crocifisso. Non porto più la potestà dell’officio per il governo della Chiesa, ma nel servizio della preghiera resto, per così dire, nel recinto di san Pietro. San Benedetto, il cui nome porto da Papa, mi sarà di grande esempio in questo. Egli ci ha mostrato la via per una vita, che, attiva o passiva, appartiene totalmente all’opera di Dio.
Non porto più la potestà dell’officio per il governo della Chiesa, ma nel servizio della preghiera resto, per così dire, nel recinto di san Pietro.
Paus Benedictus XVI heeft enkel van de bestuursmacht over de Kerk afstand gedaan, maar hij zet zijn ambt verder door lijden en gebed en blijft zo binnen "de omheining van de heilige Petrus". Met andere woorden, hij blijft Paus.
Nu begrijp ik het: Bergoglio is paus in woord en daad, Ratzinger in lijden en gebed.
@ Vorige Anoniem,
Waarschijnlijk is het dat wat Paus Benedictus XVI voor ogen stond.
Echter, een regerende Paus kan zijn bestuursmacht niet delegeren zonder daarvoor verantwoordelijkheid te dragen.
Er kunnen dus nooit twee pausen zijn.
Eéntje is de echte Paus en dat is zeker niet Bergoglio.
Opvallend is wel, dat Bergoglio niet in het Apostolisch Paleis woont. Bergoglio draagt géén rode schoenen, draagt géén rode mozetta, draagt geen wapenschild op zijn fascia etc.
Bergoglio roept het uit: "Ik ben geen paus!"
Er wordt hier niet gesproken over het feit dat een paus alleen onder vrije wil kan aftreden. We weten dat Benedictus XVI onder druk stond. Daardoor alleen is zijn 'aftreden' illegaal.
Geldt deze illegaliteit ook voor de Munus? Of is het afleggen van de Munus een trukje om diegenen die hem onder druk gezet hebben op het verkeerde been te zetten?
@ Vorige Anoniem,
Wanneer een Paus onder druk gezet wordt om af te reden, blijft hij van rechtswege Paus.
Dat ze natuurlijk graag hadden dat het Vaticaan weer op het SWIFT-netwerk werd aangesloten, is duidelijk.
Je kan het schijn-aftreden van Benedictus een foefje noemen, maar het is een feit, dat hij eigenlijk niet wilde aftreden.
Het was een pragmatisch iets.
Sommigen van onze lezers schijnen niets van het Kerkelijk Recht te begrijpen.
Indien Benedictus XVI Paus is, dan kan er géén conclaaf georganiseerd worden, omdat een Paus géén antipaus kan laten verkiezen.
We lezen op CNA Vatican City, May 30, 2016
https://www.catholicnewsagency.com/news/how-benedict-xvis-resignation-changed-the-papacy-77034
het volgende:
Archbishop Ganswein stressed that there is only one legitimate Pope – Francis. However, for the last three years, Catholics have lived “with two living successors of Peter among us.” He said Benedict and Francis “are not in competition with each other, though they have an extraordinary presence.”
For Archbishop Ganswein, Benedict XVI’s resignation announcement on Feb. 11, 2013 marked the introduction of a new institution into the Catholic Church: the Pope emeritus.
Pope Benedict used a key phrase in his resignation speech: “munus Petrinum.” This phrase is often translated “Petrine Ministry.” According to the archbishop, the Latin word “munus” has many meanings: service, commitment, guide, gift, even wonder.
“Benedict XVI thought of his commitment as a participation in that Petrine ministry,” the archbishop said. “That means that he left the papal throne, but he did not abandon this ministry.”
Benedict XVI now acts “with a collegial and synodal dimension” and a “common ministry” that appears to echo his episcopal and papal motto: ‘cooperatores veritatis,’ ‘cooperators of the Truth’,” he said.
Het gezever over de 'Paus Emeritus' is bullshit.
Het is zelfs ketterij en neigt naar schisma!
Benedictus zei bij zijn ‘ontslag’ dat er een conclaaf moest worden gehouden. Hij overtrad daarmee dus het Kerkelijk Recht als ik u goed versta.
Niet voor het geloof is hij dus ‘schijnafgetreden’, maar voor het geld...
Ik heb de indruk dat de meeste priesters en bisschoppen ook niets van het kerkelijk recht snappen, anders was Bergoglio al lang afgezet wanthij is geen paus
Nogmaals, wanneer Benedictus XVI 'afstand doet', doet hij enkel afstand van de publieke bediening van het ambt van de bisschop van Rome. Echter, hij legt zijn ambt, de munus zélf, niet neer.
Wanneer hij dan opdracht geeft aan de kardinalen om een conclaaf te organiseren, dan zegt hij niet dat de kardinalen een nieuwe paus of een nieuwe bisschop van Rome moeten kiezen. Neen, hij zegt, dat ze een nieuwe summus pontifex, een nieuwe opperpriester, moeten kiezen.
Bergoglio is dus niet dé bisschop van Rome. Bergoglio is één van de hulpbisschoppen van Rome. Het betreft gedelegeerde macht van Benedictus XVI.
De Genade van de Onfeilbaarheid rust dus bij Benedictus en niet bij Bergoglio, omdat Benedictus het pausambt van Christus heeft gekregen en Bergoglio slechts de gedelegeerde macht van Benedictus uitoefent.
Het is duidelijk, dat Benedictus niet wilde aftreden, maar dat hij door het afsluiten van het Vaticaan van het Swift-systeem is moeten aftreden omdat het Vaticaan virtueel failliet was.
Je kan zeggen, dat Benedictus zijn schijnaftreden heeft georganiseerd omwille van het geld. Aan de andere kant heeft het opblazen in de internationale media van het hele misbruikschandaal enkel maar de bedoeling gehad om hem weg te krijgen, hetgeen niet is gelukt. Waarom werd Johannes Paulus II het misbruikschandaal niet aangerekend of Bergoglio? Waarom werd enkel Benedictus daarmee geplaagd, terwijl je er nu niets meer van hoort?
Het antwoord is duidelijk. Benedictus moest weg.
Je weet nooit welke andere dreigementen er nog gestuurd zijn.
Benedictus XVI is fundamenteel als persoon géén vechter. Hij zou het met het Obama-regime hebben moeten opnemen, want zij wilden hem weg, en dat zou hij altijd verloren hebben.
Het is zonneklaar, dat met de creatie van de titel 'paus-emeritus' een gigantisch probleem werd gecreëerd. Zoiets bestaat niet binnen de Kerk.
Het is goed vergelijkbaar met de bisschop-emeritus. Een bisschop-emeritus oefent zijn ambt niet meer uit, maar blijft wel bisschop. Net hetzelfde met een paus-emeritus, die oefent zijn ambt ook niet meer uit, maar blijft wél nog paus. Dit is de crux van de zaak.
Benedictus XVI deed géén abdicatie, maar deed slechts gedeeltelijk afstand van de uitoefening van het ministerium van de Paus, met behoud van de munus van het Petrijnse Ambt.
Een dergelijke kunstmatige scheiding tussen het ministerium en de munus van het Pauselijke Ambt, is theologisch en dogmatisch onmogelijk, aangezien het Petrijnse Ambt ondeelbaar is.
Indien Benedictus XVI werkelijk het ambt van bisschop van Rome zou hebben neergelegd, dan zou zijn titel 'Bisschop-emeritus van Rome' moeten zijn en niet 'paus-emeritus'. Maar, hij heeft het ambt van bisschop van Rome niet neergelegd.
Het idee dat de munus bij één persoon ligt, de Paus, maar dat de publieke uitoefening van het ambt (ministerium - bediening) door twee of meerdere personen zou kunnen worden vervuld, is een redenering die komt van Karl Rahner die dit voorstel voor de hervorming van het pausdom in 1974 in 'Vorfragen zu einem okumenischen Amtsverstandnis formuleerde.
Een dergelijke kunstmatige scheiding tussen het ministerium en de munus van het Pauselijke Ambt, is theologisch en dogmatisch onmogelijk, aangezien het Petrijnse Ambt ondeelbaar is.
Vandaar dat het abicatiedecreet van nul en gener waarde is.
Omdat het pausdom niet deelbaar is tussen twee mannen, moet de vorige paus sterven of volledig aftreden om een nieuwe paus te kunnen kiezen. Een gedeeltelijke troonsafstand is geen troonsafstand. Benedictus is nog steeds paus. Er zijn ook de extra factoren van dwang en de onjuiste Latijnse grammatica in de Declaratio - maar het duidelijkste bewijs dat Benedictus nog steeds paus is, zijn zijn woorden en daden die duidelijk aangeven dat hij zichzelf nog steeds een paus beschouwt - een paus die de facto de uitoefening van zijn ministeriële macht overgedragen heeft aan een de facto coadjutor "paus".
Het idee om het pausdom te verdelen tussen twee of meer "pausen" was het idee van de dwalende geest van Karl Rahner, die een dergelijke regeling voorstelde als een hervorming van het pausdom.
Ironisch genoeg nam Benedictus XVI zijn toevlucht tot deze 'regeling', niet om hervormingen teweeg te brengen, maar wél om het petrijnse ambt te behouden, omdat hij niet wilde opgeven.
Vandaar 'paus-emeritus' en de witte soutane!
Het wordt met elke posting hilarischer. Jongens toch, waarmee ‘gelovigen’ zich bezighouden. Is dit om te lachen of om te huilen?
@ Vorige Anoniem,
Hebben de Katholieken geen récht op Katholieke leiders? Katholieke bisschoppen? Katholieke Pausen?
Dat de vrijmetselaars hun biezen pakken en uit de Kerk vertrekken!
Ratzinger in 1970 (toen hij nog bij zijn verstand was):
„Wenn ohne Modifizierung der Zölibatsgesetzgebung ein genügend großer Priesternachwuchs nicht zu gewinnen ist (...) dann hat die Kirche einfach die Pflicht, eine gewisse Modifizierung vorzunehmen. Die Überzeugung, dass Gott auf jeden Fall genügend ehelose Priester durch seine Gnade zu allen Zeiten erwirken werde, ist eine gute und fromme Hoffnung, theologisch aber unbeweisbar“
@ Vorige Anoniem,
En wat is nu uw punt?
Een reactie posten