Het Kruis is standvastig, terwijl de wereld doordraait
Het Kruis vertegenwoordigt in essentie Opoffering en Verlossing. Het Kruis dient als een herinnering aan het ultieme Offer dat Jezus Christus heeft gebracht ter wille van de mensheid.
Het Kruis symboliseert Zijn onwankelbare liefde, mededogen, en de diepgaande daad van ultieme Verzoening. Het Kruis is echter niet zomaar een symbool, maar de offerblok van de centrale Boodschap van het Christelijk Geloof.
Het Kruis is het altaar van het Lam, dat het lijden op Zich nam, de plek waar het leven de dood bedwingt, en waar het Leven uit de dood ontspringt.
Het Kruis daagt ons uit om verder te gaan dan oppervlakkige uitingen van religiositeit en in plaats daarvan te duiken in de kern van wat het betekent om Christen te zijn. Het Kruis nodigt ons uit om de ontberingen en uitdagingen van het leven met Geloof en Liefde te omarmen, net zoals Jezus dat deed op weg naar Golgotha.
Bovendien betekent het Kruis Hoop. Het staat als een baken van Hoop in tijden van wanhoop, een baken die ons eraan herinnert dat er zelfs op de donkerste momenten de belofte van Verlossing en Eeuwig Leven bestaat.
Door het Kruis vinden wij kracht in onze zwakte en de genade om ons eigen kruis in het leven moedig te dragen.
|
1 opmerking:
Zondag 31 december 2023: juist één jaar na de dood van Paus Benedictus XVI is dit de zondag in de octaaf van Kerstmis.
De tekst van de Communio : "Tolle puerum et matrem euis..." is als een hoopvol sterkend woord en een bevel van P.Benedictus XVI aan ons:
"Neem het Kind (Jezus) en Zijn Moeder (Maria) en ga naar het land Israel
(de heimat van het Geloof)"
Wij hebben de opdracht Het Goddelijk Kind Jezus, de grondsteen van het christelijk geloof, en Zijn Moeder, de Allerhl. Maagd Mariaons, op te nemen en te dragen naar het heimatland van het Geloof.
Niet ze onder te dompelen en ze te onthemen en ze prijs te geven aan andere culture, religies en modernistische brol.
De zorg voor Hen moet iedere dag van het nieuwe jaar stralen in ons dagelijks leven en werken.
P.Benedictus XVI werd met de decennia steeds vromer, met steeds mmer aandacht en respect voor het Goddelijk Kind Jezus en Maria, Zijn moeder.
De Communiotekst is overigens zeer oud: hij staat o.a. in het Antiphonar van B, dwz "Mont Blandin" (lles: Blandijnberg in Gent,), nu in de Koninlijke Bibliotheek Albert I in Brussel, en in de Codex van Rheinau (nu in Zürich) staat er overigens "Juda" ipv Israel.
(In de vroege middeleeuwen waren er niet overal atlassen van het heilig land).
De tekst werd overigens in die context reeds door de Hl. Bernhard van Clairvaux besproken en is bij de cisterciênzers zeer bekend.
Een reactie posten