donderdag 4 augustus 2011
Bescherm het Biechtgeheim! Bescherm het Sacramentele Zegel! Tuemini Sigillum!
"Het biechtgeheim is onschendbaar; daarom is het de biechtvader ten strengste verboden met woorden of op welke andere wijze en om welke reden ook over de boeteling maar iets bekend te maken." (CIC, Canon 983, §1)
Mgr. Girotti van de Apostolische Penitentiaire, vertelde de Italiaanse krant ‘Il Foglio’ dat het biechtgeheim onschendbaar is, ongeacht welke wet Ierland daarover ook stemt. De Ierse premier Enda Kenny kondigde op 14 juli een nieuwe wet aan. Die wet voorziet voor priesters een gevangenisstraf tot vijf jaar, als zij de burgerlijke overheid niet inlichten indien zij via de biecht seksueel misbruik vernemen. Volgens Mgr. Girotti is dergelijke wet strijdig met de onschendbaarheid van het biechtgeheim, ongeacht de omstandigheden. Voor priesters geldt een absoluut verbod om datgene wat zij in de biecht vernemen aan derden te vertellen. Schending van het biechtgeheim leidt automatisch tot excommunicatie. (CNA/RKT/Kerknet)
Noot:
1. Er bestaat zoiets als godsdienstvrijheid!
2. Er is scheiding tussen Kerk en staat!
3. Er bestaat ook zoiets als het beroepsgeheim!
4. De biechteling biecht zijn zonden niet zomaar bij een priester, maar bij God zélf!
5. De staat hoeft zijn eigen falen niet op de Kerk af te wentelen!
Johannes 20:19-23
Verschijning aan de Leerlingen
19 Op de avond van die eerste dag van de week waren de leerlingen bij elkaar. Hoewel de deur op slot was uit vrees voor de Joden, kwam Jezus. Ineens stond Hij in hun midden en zei: ‘Vrede!’
20 Na deze groet toonde Hij hun zijn handen en zijn zijde. Vreugde vervulde de leerlingen toen ze de Heer zagen.
21 ‘Vrede’, zei Jezus nogmaals. ‘Zoals de Vader Mij gezonden heeft, zo zend Ik jullie.’
22 Na deze woorden ademde Hij over hen. ‘Ontvang de Heilige Geest’, zei Hij.
23 ‘Als jullie iemand zijn zonden vergeven, dan zijn ze ook vergeven; als jullie ze niet vergeven, dan blijven ze behouden.’
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
13 opmerkingen:
Guardian Angel,
Dat is een zeer goede wet die gestemd wordt. Het biechtgeheim mag in zo'n gevallen niet gelden vind ik. Als een priester iets hoort, verneemt wat niet door de beugel kan (kindermisbruik, ernstig vergrijp) mag hij zich niet achter het biechtgeheim verschuilen. Hij moet de politie inlichten, zodat de dader kan gestraft worden. We mogen ons niet blijven wegsteken achter het biechtgeheim. Een gebruik dat voor veel misbruik gezorgd heeft in het verleden. Het gaf de kerk veel macht tov van politici, edelen, koningen etc. Die hadden hun fouten opgebiecht en die kennis heeft de kerk misbruikt in het verleden om haar macht te versterken. Daar moet er een halt aan komen en daarom vind ik deze wet ook goed.
Verder vind ik het belangrijk dat er ook eens aan de scheiding tussen kerk en staat geraakt wordt. De kerk kan niet blijven functioneren als een staat binnen de staat.
Jens Casteels
Beste Guardian Angel,
Persoonlijk vind ik het een zeer goede wet die gestemd wordt in Ierland. Ik hoop dat die erdoor komt. Als ik terugkijk naar mijn jeugd. Bijna iedereen ging toen nog te biecht. Iedereen vertelde toen zijn fouten, misstappen aan de pastoor. De pastoor misbruikte de kennis die hij zo vergaarde in de biechtstoel om zijn 'schapen' onder de knoet te houden. Als je niet naar me luistert, als je niet doe wat ik zeg dan vertel ik het aan je ouders, man, etc. Dat was een veel gebruikte tacktiek.
Daarbij ik zou het verschrikkelijk vinden moest de pastoor iets horen tijdens de biecht (kindermisbruik, diefstal, verkrachting, ....) en het niet melden aan de politie. Ik vind dat een schuldig verzuim van de priester. Een priester staat niet boven de wet vind ik.
Maria Gheirnaert
Slaap maar rustig verder!
Lang Leve het Sacramentele Zegel!
Door God zélf ingesteld!
Biecht ingesteld door God??? De oorsprong van het de biecht zoals we die nu kennen moeten we zoeken in de oude kloosterdiscipline. In de kloosters kende men een soort ‘devotiebiecht’. Basilius de Grote, ongeveer in het jaar 380, had aan de monniken als huisregel voorgeschreven, dat zij iedere avond tegenover elkander belijdenis van hun zonden zouden doen. Niet alleen moesten zij de grove zonden uitspreken, maar ook de lichtere en zelfs de geheimste gedachten en begeerten. Dit was bedoeld als een tuchtmaatregel, om in echte ootmoed voor God te leren leven. Het hoorde bij het opvoedingssysteem van de monnik. Hier was echter geen sprake van enige sacramentele absolutie! De zonden werden in deze ‘devotiebiecht’ niet vergeven.
Op verschillende plaatsen begonnen de ‘leken’ dit voorbeeld op te volgen en gingen ook aan monniken hun zonden belijden. Langs deze invalspoort kwam de hele biecht in het oosten in handen van de monniken!
In het Westen heeft de biecht zich eveneens ontwikkeld vanuit de kloosters. Het zijn vooral de Iers-Schotse monniken, die in de 6e en 7e eeuw de privé-biecht hebben ingevoerd en onder het volk gepropageerd. Dit ging vrij gemakkelijk omdat de invloed van de monniken bijzonder groot was. Zij stelden ook de eerste ‘boetedoeningboeken’ samen. Daarin werd de aard en de duur van de boetedoening bepaald voor de verschillende zonden. Daarin is echter nog geen sprake van een verplichte biecht. De biecht wordt slechts aanbevolen.
Met Karel de Grote komt er een keerpunt. Alcuinus, de geestelijke adviseur van Karel de Grote, hamerde erop dat het niet voldoende was om je zonden voor God te belijden, maar dat deze ook voor de priester beleden moesten worden! Hij verklaarde Jakobus 5:16 als slaande op de private biecht.
Op de Synode van Chalons, in 813, waren nog heel wat bezwaren te horen tegen de biecht en de boetedoeningboeken. De Synode van Parijs, in 829, stond er zelfs op dat al deze boetedoeningboeken werden opgespoord en verbrand! Het was het 4e Concilie van Lateranen, in het jaar 1215, die de private biecht als verplichtend oplegt. Tweehonderd jaar later heeft het Concilie van Trente er een bindende leerstelling van gemaakt.
Het is dus door mensen uitgevonden om macht over de ander te hebben
Maria Gheirnaert
Johannes 20 22-23
De Sacrament van de Biecht is één van de 7 Sacramenten die door Jezus Christus, dus door God zélf, werden ingesteld.
Johannes 20:19-23
Verschijning aan de Leerlingen
19 Op de avond van die eerste dag van de week waren de leerlingen bij elkaar. Hoewel de deur op slot was uit vrees voor de Joden, kwam Jezus. Ineens stond Hij in hun midden en zei: ‘Vrede!’
20 Na deze groet toonde Hij hun zijn handen en zijn zijde. Vreugde vervulde de leerlingen toen ze de Heer zagen.
21 ‘Vrede’, zei Jezus nogmaals. ‘Zoals de Vader Mij gezonden heeft, zo zend Ik jullie.’
22 Na deze woorden ademde Hij over hen. ‘Ontvang de Heilige Geest’, zei Hij.
23 ‘Als jullie iemand zijn zonden vergeven, dan zijn ze ook vergeven; als jullie ze niet vergeven, dan blijven ze behouden.’
Waarom zou het biechtgeheim moeten afgeschaft worden? Het gaat eigenlijk niet over dat biechtgeheim. Het doel is de katholieke kerk beschadigen en in een slecht daglicht plaatsen. Sommige reageerders sluiten daar wonderwel bij aan. Ze hebben blijkbaar nog nooit iets gezien of gehoord van het vele goede dat de Kerk heeft verwezenlijkt.
Zijn deze aanvallers echt bekommerd om de slachtoffers? Het biechtgeheim hoort wezenlijk bij de biecht. Wat hoort er eveneens onlosmakelijk bij? Het vastvoornemen om niet meer te zondigen en tevens om de toegebrachte schade zo goed mogelijk te herstellen. Dit gewetensvol toepassen, is de beste garantie om toekomstige slachtoffers te voorkomen en om de gemaakte slachtoffers te helpen.
Voor wie niet van plan is dit uit te voeren, heeft de biecht geen enkele zin.
Gerhub zei: “Het gaat eigenlijk niet over dat biechtgeheim. Het doel is de katholieke kerk beschadigen en in een slecht daglicht plaatsen.” PRECIES
Die Enda Kenny (Conservatief Christen Democratische partij) van Ierland, is afkomstig uit het oer-conservatieve en bijzonder conservatief-katholiek "County Mayo" Bv: Tot heden zal je er moeite hebben een voorbehoedsmiddel te vinden. Je zal naar een filiaal van een Engels supermarktketen moeten gaan om kans te maken iets te kopen zonder beschaamd gemaakt te worden. Die mensen zijn gewoon anti-vooruitgang; vooruitgang op elk vlak: onderwijs, gezondheidszorg, emancipatie van de vrouw, ....
En dan zegt die Enda Kenny: “Kom Jongens, we gaan het biechtgeheim opheffen.” Raar.
De Minister van Buitenlandse Zaken (Eamon Gilmore) is even agressief in het opheffen van het biechtgeheim in o.a. zijn aanval op de Nuntius. Ook al is hij een Socialist, hij is de zoon van een schaapsboer uit het "County Galway” (even onderontwikkeld als “County Mayo”) Die man is in 1955 geboren. Ierse schaapsboeren in die tijd sliepen in dezelfde kamer als hun schapen. Letterlijk. Het ging er toen aan toe zoals in de middeleeuwen.
Als je het karakter van die West-Ieren kent, kan je je gewoon geen rationale of irrationale reden inbeelden dat die het biechtgeheim WILLEN opheffen – vooral niet om een priester voor het gerecht te dagen of een “eerbiedwaardige” man die gezinshoofd is en drie keer per week naar de kerk gaat, of de schoolmeester, ...
Maar in de jaren 90 en 2000 begonnen de banken Ierland geld te lenen als de gekken. Die schaapsboeren, begonnen opeens super-villa’s te bouwen en kochten helikopters (voorheen hadden ze zoiets nog nooit eens gezien). Ondertussen is Ierland al een paar keer failliet gegaan. En nu zijn ze slaaf van hun Schuldeisers. En die schuldeisers zullen de politici wel vertellen wat de condities van het volgende reddingsplan zijn en als ze niet meewerken worden ze opgeknoopt aan de klepel van de kerkklok.
En die politici mogen dan wel uit het County Mayo of Galway afkomstig zijn, Merkel en Sarkozy trekken zich daar niets van aan want de banken in hun eigen land, lenen het geld aan Ierland. En die Banken zijn in 2008 alleen maar overeind gebleven met hopen belastinggeld, waarmee de Europese regeringen aandelen gekocht hebben in de banken. De Europese regeringen zijn voor een deel eigenaar van de banken in hun land. Het Iers probleem is daarom ook hun probleem.
En de banken zijn anti-katholiek. De Paus staat hen in de weg wereldheerschappij te verwerven. De Paus verkondigd Caritas in Veritate: liefdadigheid die VRIJ maakt. Terwijl de banken wel aan liefdadigheid doen, bv nog maar weer eens een reddingsplan voor Ierland, maar dat is liefdadigheid die de financiële schuld verhoogd, Caritas in Vinculum, (cf. kasbons) en dat verwerkt slavernij. Dus de banken vallen de Kerk aan en Ierland is een prima kandidaat om hun ideeën te verwezenlijken - omdat ze totaal failliet zijn - zonder hoop op redding. En als Ierland een precedent levert m.b.t. het biechtgeheim, is het hekke van de dam.
Een lichtere analyse zou dit zijn: Hoe onnozel zijn die mensen toch? Als de pastoor mij gaat verklikken, ga ik hem toch niet vertellen dat ik een paar kinderen in mijn kelder heb opgesloten. Ik geloof daarom niet dat de opheffing van het biechtgeheim iets te maken heeft met de jacht op pedofielen. Het is alleen een jacht op katholieken. Trouwens, kindermisbruik in niet-katholieke instellingen of in de familiekring wordt in de hele pedofielenjacht totaal genegeerd.
Maar ook deze gedachte m.b.t. de Ierse reactie blijft vreemd, bijzonder vreemd. Enda Kenny kan gewoon niet op eigen initiatief handelen. Het wordt hem opgedragen door – ik denk de banken – maar het kunnen ook andere organisaties zijn. Vergeet niet dat het CD&V in België ook het biechtgeheim wil opheffen. De oorsprong van het idee van de opheffing komt van hogerop in de politieke hiërarchie; Europese Commissie, VN of IMF of zelfs hoger.
De houding van de Europese Commissie t.a.v. de abortus wetgeving in landen die economische problemen hebben zoals Hongarije komt op hetzelfde neer: anti-katholiek.
Daarbovenop, aangezien de enormiteit van de Ierse economische problemen zou een Ierse politicus er goed aan doen zijn prioriteiten in de juiste volgorde te plaatsen. De gewone burger in Ierland heeft aan het biechtgeheim debacle geen boodschap, die zijn eerder bekommerd met de “negative equity” in de waarde van hun huis t.a.v. hun hypotheek. Ik stel de vraag opnieuw; waarom is de opheffing van het biechtgeheim zo belangrijk? De Ieren en de Belgen hebben andere katten te geselen.
Dus het komt weer op hetzelfde neer: ofwel zijn de politici ongelooflijk achterlijk en onnozel, ofwel zijn het marionetten.
Het niveau van de historiciteit van het artikel van garnaal Maria is lachwekkend. De eerste Christenen moesten hun zonden publiek belijden, op de markt, dat iedereen het kon horen. En de penitentie was geen lachtertje, soms mocht ge een jaar niet te communie gaan ! Uit medelijden en mildheid voerde de Kerk de oorbiecht in. Bij de "Orthodoxen" moet ge nog steeds publiek vooran in de kerk biechten.
Christus stichtte Zijn Kerk en gaf haar Zijn leergezag. 2000 jaar later verschijnen opeens een Jens Casteels en een garnaal Maria die het beter weten dan God.
Voor priesters golden gereserveerde zonden, waarvoor geen absolutie mocht worden gegeven dan door de bisschop of soms alleen de paus. Die kon als penitentie opleggen dat de priester buiten de biecht zijn bisschop inlichtte over zijn misstappen, en die moest dan optreden. In normale niet-modernistische tijden werden zo'n priesters onmiddellijk gesuspendeerd of zelfs gesuspendeerd én gedeporteerd, of levenslang geëxcommuniceerd of overgedragen aan een burgerlijke rechtbank. Op kindmisbruik stond eeuwenlang de doodstraf.
Een reactie posten