woensdag 13 januari 2021
Avondklok of het 'couvre-feu' in Brussel: 'jongeren' steken twee politiewagens en het politiecommissariaat aan het Liedtsplein in Schaarbeek in brand
Onder de noemer van een 'protestmanifestatie' tegen het overlijden van de jongeman Ibrahim B. hebben criminele relschoppers vanavond minstens twee politiewagens in brand gestoken. Ook het wijkcommissariaat aan het Liedtsplein in Schaarbeek werd in brand gestoken. Vier politieagenten werden gewond naar het ziekenhuis overgebracht. Burgemeester van Sint-Joost-ten-Node Emir Kir (PS) betreurt dat de relschoppers profiteerden van dit 'herdenkingsmoment'. Hij blijft wel achter zijn beslissing staan om de betoging te laten plaatsvinden. "Het advies van de politie was positief", zegt Kir. "De politie hield liever toezicht op een legale demonstratie dan te moeten ingrijpen bij een ongeoorloofde bijeenkomst. De emoties en gemoederen zouden hoe dan ook hoog oplopen. Dan was het beter dat de politiediensten zich erop konden voorbereiden. We willen ook de organisatie en familieleden van Ibrahima bedanken voor hun medewerking. Zij deden hun best om alles veilig te laten verlopen."
Bron: vrtNWS
Bekijk de schokkende beelden op vrtNWS:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/13/protestactie/
Het 'licht' ging vanavond in Brussel dan toch wat later uit dan gewoonlijk!
TIP: wanneer u Brussel bezoekt, ga dan niet ergens met z'n tweeën op een bankje zitten, want u riskeert een zware corona-boete!
Het failliet van het corona-beleid van de lilliputter-dictators van de Wetstraat nog maar eens aangetoond!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Tijd voor een les in Friedriech Hayek, en diens opus magnus ‘The Road to Serfdom’ (De weg naar slavernij), (1943) dat veel invloed heeft op economische en politieke theorie in het conservatieve spectrum. 'The Road to Serfdom' gaat op vele gebieden in tegen de thesis van John Maynard Keynes en de Modern Money Theory die gedurende de laatste 100 jaar de dominante economische theorie is.
'The Road to Serfdom' is visionair en heeft het huidige autoritair, corrupt en failliet financieel en politiek systeem voorspeld.
De centrale thesis in de ‘Road to Serfdom’ is dat het individu gesubverteerd wordt wanneer de staat economische macht onder zichzelf accumuleert, zodat de staat – door de centralisatie - alleen in tytannie kan vervallen.
Hayek is niet geïnteresseerd in binair denken als links versus rechts, communisme versus kapitalisme, zij en wij, maar Hayek beschouwt uitsluitend de manier de staat haar macht gebruikt; nl. gebruikt de staat haar macht om het individu te promoten, of om de individuele vrijheden te beperken.
Hayek zag hoe Nazi Duitsland en Fascischtisch Italië hun macht gebruikten om het individu te beperken. Een fascistische dictatuur is dan ook getypeerd door het het volk en het kapitaal ten dienste van staatsdoeleinden aan te wenden. Hayekek leert ons is dat wanneer een overheid zich alle macht toe eigent, dat het onmogelijk wordt deze macht in het voordeel van de maatschappij in te zetten, maar kan niet anders dan de macht voor de eigen overheidsdoeleinden toe te passen.
Voor Hayek is economische vrijheid onverbreekbaar verbonden met de individuelele vrijheid. De transitie van de macht van het individu is een traag proces dat meestal niet merkbaar is, maar wanneer de economische vrijheid van het individu naar de staat overgaat, is een belangrijke stap in de opmars van autoritoriarisme gemaakt.
In de transitie van de macht, wordt een maatschappij psychologisch steeds meer afhankelijk van de staat; bij elk nieuw probleem keren de burgers zich naar de centrale planners om hen een oplossing voor de schotelen - de burger is niet meer in staat zelfstandig te denken. Later gaat de burger zelfs vragen voor de gelegenheden de doestellingen van de staat te dienen.
In de Corona maatregelen zien we hoe burger stelt zich geen vragen bij de vreemde en bedenkelijke maatregelen en wat hun effectiviteit zou zijn in het verminderen van de verspreiding van het virus. De burger doet niets, zit thuis, omdat de staat het opdraagt. Maar ze gaan hun buurman wel verklikken indien deze zich niet aan de maatregelen houdt.
Het pad naar een autoritaire maatschappij begint met een nobele doelstelling, zoals bij Covid-19 met het hooghouden van de ‘volksgezondheid’. (hetgeen geen doelstelling kan zijn, omdat het tegenovergestelde gewoon absurd is)
Om het doel te bereiken, geven burgers gewillig hun vrijheid op, met de veronderstelling dat deze vrijheden opnieuw verworven zullen worden eenmaal het virus overwonnen is. Men beseft niet dat wetgeving bijna nooit herroepen wordt, vooral niet wanneer de overheid geen ‘exit-strategy’ heeft.
In plaats van een consensus beleid op te stellen tussen overheid en burger, hebben we met Covid gezien dat de executieve macht (de regering) alle macht onder zich concentreert, ver weg van de wetgevende macht (het parlement)
De huidige situatie gaat ver voorbij aan wat we redelijk kunnen noemen binnen het stramien van de volksgezondheid. Het instellen van een avondklok bijvoorbeeld om samenscholingen te vermijden.
Zowiezo, eender welk centraal gepland systeem is slechts een zwakke immitatie van de onnoembare clomplexiteit van de totale som van alle menselijke activiteiten en interacties, die de maatschappij en economie uitmaken. Dat is niet te plannen.
Hayek is samen te vatten als:
DE ENIGSTE ECHT-PROGRESSIEVE (EN TEGELIJKERTIJD TRADITIONEEL – EN WAAR) IS DAT SYSTEEM DAT HET INDIVIDU BOVEN DE GEMEESCHAP PLAATST.
(Catholicisme is zo een systeem)
Het meest gepakt zijn de belgische politikasters dat nu door een geweldige domheid koning Philippe met zijn zwarte karos langs deze oproer reed (of beter gezegd: moest stilstaan), herkend werd ("C#est le roi!--C'est le roi!" en zijn auto dan ook nog door tenen en voetzoekers getroffen werd.
(Videofilmpjes op La Libre Belgique en La Dernière Heure)
D situatie ontglipt de stumperende DeCroo helemaal uit de hand.
Een reactie posten