woensdag 22 oktober 2014

Aartsbisschop André Léonard over de Gezinssynode: “De synode was gespannen, maar broederlijk”

Léonard: "België is de navel van de wereld niet"


Link:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2125685


De Redactie:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/reyerslaat/EP_141021_reyers%2Blaat?video=1.2125597

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Er is zo een theorie die zegt dat de Aarde het centrum van het universum is, plus minus een paar duizend lichtjaren, maar dat zal wel niet zo goed kloppen.

Nee, veel beter, de navel van Danneels is het centrum van het universum.

Anoniem zei

De synode was broederlijk.

Interessant. Wat is er met de collegialiteit gebeurd?

Anoniem zei

Msgr. Léonard is zeer bescheiden en tegelijkertijd uiterst beleefd.

Hij verdient het grootste respekt voor zijn inzet , woorden en werken bij deze synode.

En nu het grootste lof: hij heeft de 1e Brief van Clemens van Rome aan de Korinthiêr (hij ligt hier voor mij en ik hebe hem dezer dagen nog eens gans doorgelezen) totaal van a tot z in de praktijk omgezet.
Daarvoor: Proficiat en hartelijkste dank!
Ante Deus nunca sera eroe anonymo.

Anoniem zei

Zeer mooi gesteld van monseigneur Leonard. "We moeten niet elke samenlevingsvorm goedkeuren en zegenen.""Ga en zondig niet, is de boodschap van onze Heer"..

Schandalig echter hoe Kathleen Cools hem interviewde.

Anoniem zei

Dat is omdat Kathleen Kools een schandaal is.

Anoniem zei

Zelf weet ik niets over de persoon van Kathleen Kools, behalve dat haar ingesteldheid in haar mediafunctie ten volle de 'modern times' uitstraalt. De vraag is of men burgers dat kwalijk kan nemen indien zelfs de kerkelijke leiding, de herders, zelf op hun knieen liggen voor tijdelijke waardeloosheden waarbij sommigen dat op kwaadwillige wijze vrijwillig blijken te doen.

Terwijl men van burgerlijke mediafiguren geen herderlijke handelingen kan verwachten mag men toch nog steeds hopen dat zij ooit, liefst tijdig, inzicht gaan krijgen in de aanleidingen tot hun handelingen en woorden.

Als klein mensje zijnde herken ik al te wel de frustraties van Charly Chaplin in de 'modern times', ik heb ze bij verschillende harteloze bedrijfsbazen keihard ondervonden. Wat ik veel minder begrijp is dat bedienden met een veel grotere zekerheid nauwelijks betere arbeiders zijn maar toch zo maar zonder meer klakkeloos de ingesteldheid van hun bazen weergeven voor een groot publiek.

In hoeverre Kathleen Kools beseft wat haar bazen drijft kan ik niet inschatten en zelf zou ik daar geen dag langer willen werken en ik zie al mijn vroegere collega arbeiders eigenlijk blind op dezelfde wijze spreken en denken in hun eenvoudige omgeving waar de camera's slechts dienen ter bewaking van goederen ten nadele van, of juist door gebrek aan, eender welke vorm van rechtvaardigheid, laat staan geestelijke beleving.

Maar zelfs als zij het beseffen is de vraag of men hen moet uitschelden ? Ik heb jarentachtig onderandere vijf jaren in de Seefhoek in A'pen schoolbuschauffeur geweest voor onchristelijk scholen en ik hoor nog steeds scheldpartijen naklinken : deze drukken niets anders uit dan hopeloosheid, hulpeloosheid, onbewuste goddeloosheid, gebrek aan de minste geestelijke kennis, kortom grauwe innerlijke chaos en uitzichtloze geestelijke ellende.

We hebben een nieuwe Mozes nodig en men zou toch mogen hopen dat iemand als Msgr. Léonard dat zou kunnen zijn, want de talrijke profeten bereiken nauwelijks iemand.

Ite ad Joseph.

S.E. Mons. Mario OLIVERI - Vescovo emerito di Albenga-Imperia

S.E. Mons. Mario OLIVERI - Vescovo emerito di Albenga-Imperia

Raymond Kardinaal Burke: ‘We have to judge acts’

Raymond Kardinaal Burke: ‘We have to judge acts’

We Stand In Support of Padre Stefano Manelli

We Stand In Support of Padre Stefano Manelli

Raymond Kardinaal Burke

Raymond Kardinaal Burke
Curie-Kardinaal en Prefect van de 'Hoogste Rechtbank van de Apostolische Signatuur', zei op 13 december 2013: "Het 'Evangelii Gaudium' van Bergoglio behoort NIET tot het Pauselijke Magisterium"

Paus Benedictus XVI

Paus Benedictus XVI

Een meditatie over het Heilig Misoffer