woensdag 30 januari 2013

Pro-abortus-activisten vernielden op 26 januari het 'Rachel's Park Memorial' in Waco, dat de 55 miljoen niet-geboren kinderen herdenkt, die sinds 1973 in de VS, als gevolg van abortus, het leven lieten


4 opmerkingen:

Anoniem zei

http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Scheidler

en vooral

http://en.wikipedia.org/wiki/Scheidler_v._National_Organization_for_Women_%282006%29

Joseph Scheidler was natuurlijk ook aanwezig in Washington.

En vraag je dan maar af waar me mee bezig zijn.

Anoniem zei

Schandelijk en totaal losgeslagen. Ik moest terugdenken aan een film uit 1985, “Runaway Train” van Andrei Konchalovsky.

Een film over twee gevangenen die uit een gevangenis in Alaska ontsnappen, en in een station op een trein met vier locomotieven springen om ver weg te geraken. Net wanneer de trein vertrekt krijgt de machinist een beroerte, valt van de trein en de trein slaat op volle kracht op hol. In een botsing wordt de deur van de voorste locomotief verwrongen en men kan de motor niet stilleggen. Elke poging de locomotieven te stoppen falen en teneinde raad wordt de trein door spoorwegpersoneel op een dood spoor geleid, om ergens in de bergen te laten botsen.

Wanneer men ontdekt dat er mensen op de trein zitten, beseft de gevangenis directeur die ondertussen op zoek is naar de ontsnapte gevangenen, dat die gevangenen op die trein zitten. Hij stuurt een helikopter naar de trein om de trein te overmeesteren en de gevangenen in te rekenen. Soldaten proberen te abseilen naar de trein maar omwille van de snelheid lukt dat niet. Teneinde raad springt de gevangenisdirecteur uit de helikopter op de voorste locomotief, maar wordt daar door de gevaarlijkste van de twee gevangen overmeesterd en aan de trein geketend. Beiden zullen uiteindelijk in de crash op het einde van het spoor sterven.

Hier is een goeie samenvatting van het plot:

http://www.youtube.com/watch?v=Ywg2b-0ESdY

De film is brutaal, ruw, en gewelddadig maar is veel meer dan een tweede rangs actiefilm. De op hol geslagen trein is een allegorie voor een wereld die op hol geslagen is. Wanneer men op de trein zit, kan men er niet van af (de gevangenen), wanneer men de trein op wil kan dan niet (de gevangenis directeur). Deze allegorie kan uitgebreid worden naar werklozen, die niet de arbeidsmarkt op kunnen, of het afbetalen van schuld, armoede, verslavingen, geestelijke armoede, en andere vicieuze cirkels, waar men geen uitweg in ziet.

De op hol geslagen wereld (trein) wordt een gevangenis omdat men er niet vanaf kan. De twee gevangenen aan boord de trein maken constant ruzie over hetgeen vrijheid eigenlijk is, of beter, welke ‘gevangenis’ ze verkiezen: ofwel de gevangenis in Alaska, de op hol geslagen trein, of de wereld waarin ze zich moeten integreren wanneer ze uit de gevangenis vrijgelaten worden.

http://www.youtube.com/watch?v=VTdjoA8HeAM

Een derde laag in de film gaat over angst, en in het bijzonder de angst om als gevangene te sterven: in de gevangenis, in de op hol geslagen trein, of in de ‘vrije’ wereld.

De gevaarlijkste gevangene beslist zijn medereizigers te redden en de voorste locomotief van de achterste los te koppelen. Zelf blijft hij aan boord de voorste locomotief, samen met de gevangenis directeur die nog steeds in de voorste locomotief vastgeketend is. Beide weten dat ze zullen sterven. Strikt genomen wordt de gevangenis directeur vermoord, maar aangezien hij de verpersoonlijking is van ‘gevangenschap’, is dit betekenisvol. De gevangene pleegt zelfmoord met zijn beslissing de trein te laten crashen. Hij ziet de dood als een weg naar ‘vrijheid’

http://www.youtube.com/watch?v=7akUtLs9teQ

Zoals gezegd, de film zit vol brutaal geweld, omdat het leven als een gevangenis geportretteerd wordt. Een gevangenis die de wereld zelf creëert heeft en een gevangenis die kost wat kost in stand gehouden moet worden, uit vrees dat indien mensen echt ‘vrij’ zouden worden, de wereld zou stopvallen.

Wel nu, een bulldozer door het Rachel Park Memorial rijden is even brutaal: het toont hoe abortus en contraceptieven als een verworven ‘vrijheid’ gezien worden, hoe kritiek op die verworven vrijheid vermoord moet worden, hoe men ongeboren leven moet blijven vermoorden, om toch maar ‘vrij’ te kunnen leven, maar uiteindelijk is men gevangene van een systeem dat men zelf gecreëerd heeft, op hol geslagen, op een doodlopend spoor met maar één mogelijke uitkomst ‘de dood’.

Anoniem zei

In het verlengde hiervan:

Purcell - cold song
http://www.youtube.com/watch?v=Pmt-ZpOA3Rc

http://rogerbourland.com/2007/11/28/henry-purcell-king-arthur-the-cold-song/
Purcell’s Cold Genius

What power art thou, who from below
Hast made me rise unwillingly and slow
From beds of everlasting snow
See’st thou not ( how stiff )2) and wondrous old
Far unfit to bear the bitter cold,
I ( can scarcely move or draw my breath )2)
Let me, let me freeze again to death.3)

En om daar eventueel niet te blijven liggen:

The Truth About Mary and Scripture: MUST SEE!
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=kUdYeYy3NQA&NR=1

Lijkt op het eerste zicht minder stoer, doch even over de tijd heenvliegen levert soortgelijk inzicht als de bevrijde 'misdadiger' op de locomotief.

En hoe zit dat met de twee laatste pausen, Johannes Paulus II en Benedictus XVI, zijn ook zij niet een bijzonder soort moedige 'misdadigers' ?

Anoniem zei

De pausen als bijzonder soort 'bevrijde' misdadigers in de context van een opera van Purcell, en een film van Andrei Konchalovsky die naar een toneelstuk van Shakespeare verwijst? Terwijl je paralellen trekt tussen de ark van oude verbond en de ark van het nieuwe verbond?

Dat is op zijn minst een interessant vraagstuk.

En uiteindelijk heb je gelijk. Het is nutteloos "The winter of our discontent" te analyseren a.d.h.v. verdrukte soevereinen of geheieme katholieken, terwijl het antwoord ons in de ogen staart en de vrijheid ons wacht wanneer we ons vertrouwen in de H. Maagd stellen. Maar dat is allemaal gemakkelijker gezegd dan gedaan.

S.E. Mons. Mario OLIVERI - Vescovo emerito di Albenga-Imperia

S.E. Mons. Mario OLIVERI - Vescovo emerito di Albenga-Imperia

Raymond Kardinaal Burke: ‘We have to judge acts’

Raymond Kardinaal Burke: ‘We have to judge acts’

We Stand In Support of Padre Stefano Manelli

We Stand In Support of Padre Stefano Manelli

Paus Benedictus XVI

Paus Benedictus XVI

Een meditatie over het Heilig Misoffer