OPROEP tot alle Christenen met eergevoel in het bijzonder tot de bisschoppen, priesters en politici om samen eerherstel te bieden aan Christus naar aanleiding van de vertoning van het toneelstuk "On the concept of the Face, Regarding the Son of God" in "de Singel" te Antwerpen (acties op 1, 4 en 5 februari 2012).
EERHERSTEL AAN CHRISTUS
http://www.eerherstel.be/
http://www.atv.be/item/toneelstuk-lokt-boze-reacties-uit
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=8S3L162M
http://www.gva.be/antwerpen/antwerpen/plechtigheid-tegen-godslasterlijk-schouwspel-in-desingel.aspx
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
De blasfemie gebeurd niet alleen op het einde van het toneelstuk, met het besmeuren van het gelaat van Christus met excrement, maar doorheen het hele toneelstuk.
Het toneelstuk handelt over een jonge zoon die zijn incontinente vader verzorgd en constant zijn vader en zijn kamer moet schoonmaken. Dit gaat gepaard met zoveel viezigheid dat het niet mooi is om aan te kijken en de repetitie en monotonie van de constante stoelgang wordt uiteindelijk saai en banaal.
Het toneelstuk is zo slecht dat de sociaal onaanvaardbare situatie waarin jonge kinderen verantwoordelijkheid zijn voor de verzorging van hun (gehandicapte) ouders niet eens aangeklaagd wordt. Nee, en dat is de essentie van de blasfemie dat als een rode draad door hele toneelstuk loopt: God krijgt de schuld voor sociaal onrecht. In plaats dat dit toneelstuk de aansprakelijkheid bij de maatschappij of gebrekkige gezondheidszorg voor oude mensen legt, geeft dit toneelstuk God de schuld. De zoon krijgt gelijk dat hij zijn frustraties, woede en haat uitwerkt op het gelaat van Christus alsof het een therapeutische sessie flessen-gooien is, alleen dat er hier met excrement gegooid wordt voor effect.
Dit toneelstuk legt dus de schuld voor sociaal onrecht bij God, omdat God ons naastenliefde leert en dat naastenliefde lijden veroorzaakt bij de mensen die hun naasten liefhebben – aldus het toneelstuk. Dit toneelstuk weigert daarom een sociaal onrecht als een maatschappelijk probleem te beschouwen, ook al heeft de maatschappij dit sociaal onrecht zelf gecreëerd.
De Modernisten hebben de Katholieke Kerk al 200 jaar buiten spel proberen te zetten en nu weigeren ze verantwoordelijkheid te nemen voor het monster dat ze zelf van de moderne maatschappij gemaakt hebben. De Modernisten hebben zelf het beheer van de gezondheidszorg aan de boekhouders gegeven, en nu is de waarde van een mens gereduceerd tot enkel zijn financiële waarde. Toen de Katholieke Kerk nog grotendeels verantwoordelijk was voor het beheer van de gezondheidszorg werden oude mensen veel beter verzorgd dan vandaag. Ook al is het moeilijk aan naastenliefde te doen in de huidige modernistische maatschappij, wanneer je naastenliefde doodt, dood je ook God. Omdat God Liefde is. Zo promoot dit toneelstuk ook de dood van God.
Op die manier is dit toneel door en door blasfemisch, niet alleen door het besmeuren van het gelaat van Christus met excrement, maar ook dat ze een maatschappij promoten waarin naastenliefde – en daarom God – dood is – en de kers op het toetje is dat God er nog de schuld voor krijgt ook.
Eerherstel voor God zal gepaard moeten gaan met eerherstel van de Maatschappij en de eerherstel van de Mens zelf.
Goed geschreven Benedict!
Dit theater is een schande!
Een reactie posten