Zeggen we nu Kerstmis, kerstdag of gewoonweg kerst? Dat blijkt vooral af te hangen van levensopvattingen. Bij ons baadt het kerstfeest in een christelijke cultuur [Wij dagen de VRT uit om ons eens een 'kerstfeest' buiten de christelijke cultuur aan te wijzen!], maar daarop zijn heel wat tradities geënt, vaak met religieuze elementen, maar ook met heel wat commerciële aspecten. 5 vragen en antwoorden over een van onze belangrijkste feestdagen. "Kerstmis is een zeer complex feest geworden waarbij enkele nieuwe elementen centraal staan die gegroeid zijn uit tal van tradities, maar eigenlijk niets meer te maken hebben met de oorsprong van het kerstverhaal", zegt theoloog Hans Geybels (KU Leuven) in De Ochtend, op Radio 1. [Het is duidelijk dat met een toenemende ontkerstening de Christelijke feesten voor de ongelovigen een andere sprookjesachtige en magische 'inhoud' moeten krijgen.]
Maar die oorsprong van het kerstverhaal blijkt niet zo oud te zijn als je wel zou denken. "Eigenlijk bestond Kerstmis gedurende lange tijd niet" [Alles is relatief natuurlijk.], legt classicus Yanick Maes (Universiteit Gent) uit in de podcast van de Universiteit van Vlaanderen . "De eerste christenen vonden het niet belangrijk om de geboorte van Christus te herdenken." [Dat de geboorte van Christus een centraal onderdeel vormt in het Credo is natuurlijk maar een detail. Dat je ten tijde van vervolgingen andere dingen aan je hoofd hebt dan 'feesten', lijkt mij nogal logisch.]
"Het is eigenlijk pas in de late 2e eeuw dat we tastbaar of zichtbaar weten dat er feesten waren voor de geboorte van Christus." [Wat dus zéér vroeg is!] Maes wijst er ook op dat het geboorteverhaal maar voorkomt in 2 van de 4 Evangeliën en dat het huidige kerstverhaal eigenlijk een amalgaam is van de evangeliën van Matteüs en dat van Lucas. "Bij Matteüs vinden we koning Herodes, de wijzen uit het oosten en de ster, maar niet bij Lucas", zegt hij. "Daar vinden we wel iets over de herders en hun schaapjes en over de kribbe." [Opnieuw vergist Maes zich. De twee Evangelisten beschrijven verschillende aspecten van dezelfde historische gebeurtenis. Dit heeft niets met een 'amalgaam' te maken.]
1 Waarom valt Kerstmis op 25 december?
Merk op dat de beide 'professoren' hun leugenachtige antwoorden op het moment zelf verzinnen. Het is pure fantasie en projectie van hun eigen ongeloof!
"Er zijn 2 verklaringstheorieën", zegt Yanick Maes [Aan deze theorieën is niets wetenschappelijks. Het betreft enkel boosaardige leugens.]. "De ene zegt dat die datum is gekozen omdat op die datum ook een groot feest ter ere van de zon was bij de Romeinen. Dat feest zou zo groot zijn geweest dat de christenen dachten: 'dit moeten we hebben'."
Sol Invictus is kennelijk te moeilijk voor de 'professor' en de luisteraars van de VRT. Men doet net alsof de Romeinen achterlijk waren. Waarom zou men de zonnewende 5 dagen te laat vieren? Sol Invictus heeft natuurlijk niets met de zonnewende te maken. Eerst en vooral verhief de Romeinse keizer Aurelianus pas op 25 december 274 na Christus - dus minstens 100 jaar na de introductie van het formele Kerstmis - Sol Invictus tot een officiële cultus. Sol Invictus was dus enkel maar een reactie van de Romeinse keizer op de plotse verdeeldheid binnen de legioenen tussen de cultus van Mithras en de cultus van het Christendom. Het idee om de macht van de keizer op de zon te focussen, werd een manier om de verering van de Caesar als goddelijke afstammeling - via de godin Venus - te omzeilen en te richten op de syncretische Jupiter Heliopolitanus. Als Sol voor het eerst Invictus wordt genoemd, voegt hij zich bij Jupiter, Mars, Hercules, en de keizer, die allen eveneens deze bijnaam kunnen dragen. De syncretistische truc van keizer Aurelianus werkte evenwel niet, en de Romeinen bleven overwegend trouw aan de goden die ze historisch gezien kenden. Dit is de reden waarom de Saturnalia nog steeds een belangrijkere feestdag was dan de Sol Invictus. Daarbij komt nog dat de religie van Sol Invictus pas in 274 na Christus op een artificiële wijze gecreëerd werd - bijna 250 jaar na Jezus' Dood en Opstanding. We zien dus dat het niet het Katholicisme was dat de Sol-tradities overnam, maar dat de Sol-cultus juist elementen ontleende zowel aan het Christendom als aan het Mithraïsme net omdat het een syncretische cultus was die de beiden probeerde te verzoenen en te vervangen, hetgeen mislukte.
Vergelijk dat ook met het joodse Chanoeka dat van oudsher beschouwd wordt als een minder belangrijk feest in vergelijking met de grote joodse feesten. De moderne populariteit van Chanoeka onder de joodse feestdagen begon halverwege de 19e eeuw in de Verenigde Staten, toen de gereformeerde joodse rabbijnen Isaac Wise en Max Lilienthal uit Cincinnati opmerkten dat Kerstmis bijzonder populair was bij joodse kinderen. De rabbijnen begonnen Chanoeka te herdefiniëren als een leuk en aantrekkelijk feest om kinderen te enthousiasmeren en het synagogebezoek te verhogen. De mogelijkheid om een feest rond dezelfde tijd als Kerstmis te vieren, stelde Amerikaanse Joden in staat hun identiteit te behouden en tegelijkertijd deel te nemen aan parallelle winterse festiviteiten vol licht en vreugde. Het nieuwe belang van Chanoeka verspreidde zich al snel van het gereformeerde jodendom naar andere takken. Naarmate Kerstmis in het begin van de 20e eeuw steeds commerciëler werd, voegden Joden ook aan Chanoeka kerstachtige tradities toe, zoals het uitwisselen van cadeaus, het zingen van nieuwe vrolijke liederen en het versieren van huizen met Chanoeka-themata.
Doorheen de geschiedenis hebben wel meer volkeren de langste nacht en de terugkeer van de zon gevierd. Denk maar aan het Yule-feest dat door de Germanen werd gevierd. Sommigen denken trouwens dat het kerstfeest daar zijn oorsprong heeft. [Het is ronduit belachelijk om te beweren dat Kerstmis zijn oorsprong zou vinden in het Yule-feest, omdat het Yule-feest waarschijnlijk pas in de Middeleeuwen ontstaan is en het zelfs zéér onwaarschijnlijk is dat het heidense wortels zou hebben. Wat wél zeker is, is dat het nationaalsocialisme het Yule-feest als vermeend tegenwicht voor de Christelijke kerstviering promootte. Waarom zou deze tweede 'theorie' waar zijn, indien de eerste theorie al waar zou zijn??? De Yule-theorie is in feite helemaal belachelijk omdat het er totaal niets mee te maken heeft.]
[Of de beide heren nog niet genoeg onzin verkocht hebben, vindt 'professor' Geybels het kennelijk nodig om nog méér dwaasheden te debiteren!] "We weten niet in welk seizoen Jezus geboren is" [Leugens!], vertelt Hans Geybels. Ook hij acht 25 december weinig waarschijnlijk [Leugens!]. "In de verhalen is sprake van herders. Die zijn buiten met hun dieren, maar niet in de winter. Hij zou veeleer moeten zijn geboren in de lente of in de zomer." [Uit deze citaten spreekt de complete verdwazing en onwetendheid van 'professor' Geybels. Dergelijke lieden zouden zich beter op fictie toeleggen of nog beter hun mond houden, omdat ze de Universiteit en de serieuze wetenschap te schande maken!!!]
Bijbelsceptici en atheïsten gebruiken valse argumenten wanneer ze beweren dat het tijdens de winter te koud zou zijn voor schapen om te grazen of voor herders om in het veld te zijn om ze te hoeden. Ten eerste, vandaag is het 16°C in Bethlehem. Ten tweede, in Palestina grazen schapen het hele jaar door, maar de beste tijd om schapen te laten grazen, is net het regenachtige winterseizoen van december tot maart wanneer de weiden groen zijn. In de zomer grazen de schapen op droge stoppels en na de oogst. De kuddes trekken tijdens droge perioden naar hoger gelegen gebieden of gebruiken opgeslagen voer. Geybels weet kennelijk niet dat de lammerpiek in de winter valt! Zelfs wanneer de schapen in de koudste maanden (januari en februari) vaak in stallen worden gehouden voor verzorging, grazen ze nog steeds dagelijks buiten! Het is dus duidelijk, dat december de uitgelezen maand is!
Ook met de volgende feiten zullen de beide 'professoren' wel niet bekend zijn:
Lucas verhaalt de aankondiging van de geboorte van Johannes de Doper aan zijn bejaarde ouders Zacharias en Elisabeth. Zacharias was een priester van de klasse van Abija (Lc 1:5); de achtste van de 24 priesterklassen (Neh 12:17). Elke klasse diende tweemaal per jaar een week in de tempel. Josef Heinrich Friedlieb heeft vastgesteld dat de priesterklasse van Abija dienst had tijdens de tweede week van de Joodse maand Tisjri, de week van de Grote Verzoendag, ofwel tussen 22 en 30 september. Tijdens hun dienst vertelde de Aartsengel Gabriël aan Zacharias dat hij en Elisabeth een zoon zouden krijgen (Lc 1:5-24). Daarop werd Johannes verwekt, die na vermoedelijk 40 weken in de baarmoeder eind juni geboren zou zijn. Om deze reden vieren we de geboorte van Johannes de Doper op 24 juni. Lucas heeft ook opgetekend hoe de Aartsengel Gabriël aan Maria vertelde dat Elizabeth zes maanden zwanger was van Johannes (Lc 1:36), wat betekent dat de Annunciatie plaatsvond op 25 maart, de datum die wij vieren. Negen maanden na 25 maart, of zes maanden na 24 juni, is de geboorte van Christus op 25 december, onze Kerstmis.
2 Waarom kerstbomen, kerstballen en kerststallen?
Volgens Hans Geybels maakt de kerstboom deel uit van een symboliek. "Ervoor werden huizen versierd met groene takken: om het kwaad buiten te houden of omdat groen de kleur van hoop is. In de 18e eeuw begonnen rijke mensen fruitbomen in huis te zetten iets voor kerstdag, zodat ze in bloesem stonden op kerstdag zelf. De bomen werden versierd met appels, noten, snoepgoed... Bij de armen verschijnt de spar: zij konden zich geen fruitboom permitteren." Yanick Maes ziet een verband met de boom van de kennis van goed en kwaad. "De kerstboom als symbool van zondeval en verlossing, waarbij de kerstballen naar de appel verwijzen (de zondeval, red.) en het snoepgoed naar brood (symbool voor verlossing in de eucharistie, red.)." [Hoe kan je op deze tsunami van onzin reageren? Dit is allemaal fantasie en op het moment verzonnen!]
In de Romantiek doken theorieën op dat de kerstboom een Oudgermaanse oorsprong zou hebben. Voor deze speculaties ontbreekt elk bewijs. Vanaf de zestiende eeuw zijn er daadwerkelijk kerstbomen bekend. Later plaatsten inwoners van de Elzas een boom versierd met kaarsen, klatergoud, gekleurd papier, appels, koek en suikergoed in hun huis. Dit gebruik waaide pas halverwege de 19e eeuw over naar andere West-Europese landen, waaronder Nederland en België.
Maar, nog is het niet voldoende:
Volgens het evangelie van Lucas werd Jezus na zijn geboorte in een kribbe of voederbak gelegd, omdat er geen plaats was in de herberg. Zo'n kribbe vind je normaal in een stal. "De verhalen over de geboorte van Christus zijn symbolische interpretaties waarbij feiten en fictie worden vermengd", legt Hans Geybels uit. "Een voederbak kon in die tijd ook in een woonkamer staan [Wat is dit nu voor een achterlijke opmerking?]. Maar een kerststal benadrukt de povere condities waarin hij is geboren." Daarom plaatsen velen onder ons een kerststal onder de kerstboom.
De traditie van de kerststal vindt zijn oorsprong in Italië. De vroegste afbeeldingen van de geboorte van Christus in de kunst worden aangetroffen in de Vroegchristelijke Romeinse catacomben. Deze zijn te dateren in de vierde eeuw. De oudst bekende voorstelling van de geboortescene bevindt zich onder de preekstoel in de Perinsigne Basilica di Sant'Ambrogio in Milano, gebeeldhouwd op de sarcofaag van Stilicho (eind derde eeuw). De eerste seizoenale kerststal, die eerder een dramatische dan een sculpturale voorstelling lijkt te zijn geweest - met andere woorden een soort van Kerstspel - wordt toegeschreven aan Sint-Franciscus van Assisi. De creatie ervan wordt beschreven door Sint-Bonaventura in zijn 'Leven van Sint-Franciscus van Assisi' uit circa 1260. De levende kerststal van Sint Franciscus zou met Kerstmis 1223 zijn uitgebeeld in het heiligdom van Greccio in Midden-Italië. De kleine kapel waar dit feit zich naar verluidt voltrok, is bewaard gebleven.
Toch jammer of eerder schandalig dat Geybels en co dat niet schijnen te weten. Maar helaas, schaamte kennen deze lieden niet!
De volgende prangende vragen die de VRT kennelijk ook héél belangrijk vindt, laten wij verder over aan de grote 'professoren' van Leuven en Gent.
3 Waar komt de drang naar een witte kerst vandaan?
De volgende prangende vragen die de VRT kennelijk ook héél belangrijk vindt, laten wij verder over aan de grote 'professoren' van Leuven en Gent.
3 Waar komt de drang naar een witte kerst vandaan?
4 Waarom een Kerstman?
5 Waarom woont de Kerstman in Finland?
Kortom, 'Wetenschap' tegenwoordig gaat alleen nog maar over fictieve narratieven die in dienst van een atheïstische ideologie staan. Sommige 'professoren' zouden beter hun mond houden, omdat ze alleen maar hun eigen onwetendheid en domheid aantonen. Het hoge woord voeren op de VRT-radio én het verkondigen van de gewenste WOKE-ideologie (= 'spugen op het Christendom') is schijnbaar belangrijker dan hun eigen zieleheil. Eén ding is echter zeker, zij willen niet alléén naar de hel, maar proberen ook nog eens een zo groot mogelijk aantal zielen mee de hel in te lokken. Zielig!


Geen opmerkingen:
Een reactie posten