BREAKING NEWS

News Ticker --- 31-12-2022 SEDE VACANTE 31 DECEMBER 2022 --- Einde berichten ---

zondag 13 juni 2021

De Heilige Antonius van Padua en zijn basiliek



Vandaag, 13 juni, is mijn feestdag. U kent mij als de Heilige van de verloren voorwerpen: Antonius van Padua. Wie weet hoe vaak u gebeden heeft: ‘Heilige Antonius, beste vrind, geef ik dat ik mijn sleutels vind.’ Of wat u dan ook kwijt was. Meestal staat de goede God mij toe u te helpen. Maar hoe ik aan die titel gekomen ben? De hemel mag het weten...


Of het moest zijn vanwege die preek die ik ooit hield. Een preek waarvan de mensen nogal onder de indruk waren. Ja, ze schrokken er zelfs van. Dat komt, omdat het Evangelie soms zo duidelijk is. Maar als het iets anders zegt dan wij, mensen, willen horen, luistert men liever niet.

Zo had ik ooit de preekbeurt in Rimini aan de kust. De mensen wilden niet luisteren naar het Woord van God. Toen ben ik naar het strand gegaan en heb mijn preek voor de vissen gehouden. Die luisterden wel. En weet u wat het gekke was? De mensen kwamen toen wél kijken: om te zien wat voor idioots ik stond te doen!

Zo hield ik ooit een preek bij de begrafenis van een rijk man. Zijn hele leven had in het teken gestaan van schraapzucht en gierigheid. Hij zát op zijn centen. Tijdens zijn uitvaart in de kerk riep ik: "Weet u, wat onze Heer Jezus zegt? Hij zegt: ‘Waar je schat is, daar is ook je hart.’ Nou, ik daag u hier in de kerk uit naar het huis van deze man te gaan. Doorzoek zijn schatten. Ik geef je de verzekering dat je er zijn hart zult aantreffen." Dat riep ik. De mensen deden het. Ze zijn naar het huis van die man gegaan. En inderdaad: men stootte op een echt mensenhart van vlees en bloed; het klopte nog...

Zou dat verhaal de reden zijn dat ik nu word vereerd als de Heilige van de verloren voorwerpen?

Dan heb ik maar één vraag voor u vandaag. Hoe zit het met úw hart? Als ik op uw uitvaart een preek mocht houden? En ik zou weer die tekst van onze Heer Jezus als uitgangspunt nemen: ‘Waar je schat is, daar is ook je hart.’ Waar zullen ze na uw dood uw warm kloppend hart vinden?

1 opmerking:

Anoniem zei

Der Hl. Antonius van Padua (er is geboren, grootgeworden en gevormd in Portugal: Lissabon en Coimbra) is de patroon van de zoekers naar verloren voorwerpen geworden door een bijzonder frapperende geschiedenis: Antonius bezat een zeer mpoi bijbelhandschrift waar hij vele jaren lang vele en voor hem belangrijke bemerkingen had geschreven. Het boek was opeens weg- en Antonius zocht lang en was zeer treurig.
Maar plots lag het waardevolle boek weer op zijn plaats.
Iemand anders had het destijds uiterst dure boek meegenomen, ook gelezen en waa door de tekst en de notities zo getroffen, dat hij het weer terugbracht- vol schaaamte en in het geheim.

in het katholieke Brussel voor 130 jaar was de volgend spreuk overal bekend:
"Saint Antoine de Padoue,
Rendez-moi ce qui n#est pas à Vous!"

Daarbij wordt theologisch onzinnig de brave Hl. Antonius van Padua nog met 2diefstal" geassocieerd...
Wat betreft het hart:
Als kleine knaap van 5 jaar in Lissabon was hij steeds gelukkig om een bedelaar aan de deur te mogen ontvangen om hem te beschenken.
Groot was zijn verassing en ook teleurstelling, als er ooit gebeld werd en hij bij het openen van de poort een zeer vriendelijk jongetje zag staan.
Het Kind wou geen brood, geen eten , geen geld.
Ferdinand (de latere ordensman Antonius) opende de rugzak van het Kind en vond een hele hoop rode harten; het Kind zei: "Ik wil Uw hart!".
Op vele prachtige schilderijen staat Antonius met het Jezuskind afgebeeld.
In Ravenna, in de kerk San Francesco, ziet men vanvoor in het koor in de crypte bneden (met romeinse mozaieken, de bodem onder water)nog steeds vissen, nakomelingen van de vissen warvoor de Hl. Antonius nog preekte.

S.E. Mons. Mario OLIVERI - Vescovo emerito di Albenga-Imperia

S.E. Mons. Mario OLIVERI - Vescovo emerito di Albenga-Imperia

We Stand In Support of Padre Stefano Manelli

We Stand In Support of Padre Stefano Manelli

Paus Benedictus XVI

Paus Benedictus XVI

Een meditatie over het Heilig Misoffer

2 Timoteüs 2:3 Neem ook uw aandeel in het lijden als een goed krijgsknecht van Christus Jezus

2 Timoteüs 2:3  Neem ook uw aandeel in het lijden als een goed krijgsknecht van Christus Jezus
-------- “Wij zijn de zonen van de Kruisvaarders en we zullen niet terugdeinzen voor de zonen van Voltaire.” -------- -------- “We are the sons of the Crusaders and we shall not recoil before the sons of Voltaire.” ------------------------- -------- “Noi siamo i figli dei Crociati e non indietreggeremo davanti ai figli di Voltaire!” ---------------------------------