zaterdag 25 januari 2014

Kardinaal Eijk: De Leer van het Concilie van Trente blijft ‘onverkort’ van kracht

De geloof­swaarhe­den die het Con­cilie van Trente in de 16e eeuw vast­stelde, zijn nog “onverkort” van kracht. En dat geldt ook voor de vervloekin­gen die de kerk­vergadering uit­sprak over dege­nen die deze leer­stukken ver­werpen. Zoals de protes­tanten. Dat zegt Kar­di­naal Eijk in een inter­view dat van­daag ver­scheen in het Refor­ma­torisch Dag­blad.

Het was vorige maand 450 jaar gele­den dat het Con­cilie van Trente werd afges­loten. Eijk, aarts­biss­chop van Utrecht, onder­streept in zijn werkkamer in Utrecht nog eens het belang van deze kerkver­gader­ing in het Noord-Italiaanse Trente. Het con­cilie is vol­gens hem een teken van het „zel­freini­gende ver­mo­gen” van de Rooms-Katholieke Kerk, dankzij „de lei­d­ing van de Heilige Geest.”

Trente maakte een einde aan tal van mis­bruiken bin­nen de laat­mid­deleeuwse Kerk, aldus Eijk. „Zoals de ver­han­del­ing van ambten, de on-Bijbelse invulling van het priester­schap en het gebrek aan dis­ci­pline in de kloost­ers. Wat dat betreft heeft Trente orde op zaken gesteld. Het con­cilie is ook heel vrucht­baar geweest. Toen alle decreten waren doorgevo­erd, lei­dde dat uitein­delijk tot het her­s­tel van de orden­ing in de Kerk.”

Trente droeg ook bij tot de afgren­z­ing van een aan­tal „geloof­swaarhe­den” ten opzichte van de protes­tanten. Die vast­gestelde geloof­swaarhe­den gelden onverkort, zegt hij. „Bijvoor­beeld wat betreft de essen­tie van het sacra­ment van de eucharistie en de transsub­stan­ti­atie.”

De vervloekin­gen die Trente uit­sprak, gaan vol­gens de kar­di­naal terug op wat de apos­tel Paulus in de Galaten­brief schri­jft: „Wie een ander Evan­gelie verkondigt, die zij vervloekt.” Eijk: „Als iemand het geloof van de Kerk in de eucharistie niet deelt, dan kan hij die ook niet ont­van­gen. De vervloek­ing of ban betekent in feite dat je buitenges­loten bent van het ont­van­gen van de sacra­menten, en dat geldt in die zin nog steeds.”

De vervloekin­gen en de ban hebben vol­gens Eijk betrekking op mensen die „met ken­nis van zaken, in het volle besef van de waarheid en met een vrije wil” de geloof­swaarhe­den van de kerk ver­w­er­pen. „Dat is in zekere zin een the­o­retis­che kwestie. Er zijn veel mensen die een ver­keerd beeld hebben van de Katholieke Kerk omdat ze zo zijn opgevoed, of ze hebben een ander gods­beeld. Dat kun je iemand per­soon­lijk niet aan­wrijven. De vervloekin­gen van Trente moet je dan ook niet zo opvat­ten dat iemand voor eeuwig door God is vervloekt. Het oordeel is aan God; dat kan en mag je als mens niet vellen.”

Eerher­s­tel zit er voor Maarten Luther niet in, zegt kar­di­naal Eijk. „Hij week op belan­grijke pun­ten af van de leer van de Katholieke Kerk. En de leer van de kerk bli­jft zoals die is.” De ban betek­ende dat Luther buiten de gemeen­schap van de kerk kwam te staan en niet meer mocht deel­ne­men aan de sacra­menten, aldus de aarts­biss­chop van Utrecht. „Na zijn dood was dat natu­urlijk niet meer aan de orde. Na de dood vallen we onder Gods oordeel, en dan moeten we ons –in dit leven trouwens ook al– toe­vertrouwen aan Gods barmhar­tigheid. Je kunt over per­so­nen geen oordeel vellen, alleen over wat ze zeggen en doen.”

Bron: RD.nl

Geen opmerkingen:

S.E. Mons. Mario OLIVERI - Vescovo emerito di Albenga-Imperia

S.E. Mons. Mario OLIVERI - Vescovo emerito di Albenga-Imperia

Raymond Kardinaal Burke: ‘We have to judge acts’

Raymond Kardinaal Burke: ‘We have to judge acts’

We Stand In Support of Padre Stefano Manelli

We Stand In Support of Padre Stefano Manelli

Paus Benedictus XVI

Paus Benedictus XVI

Een meditatie over het Heilig Misoffer