dinsdag 4 november 2014

Pedopriester Tom Flamez uit Waregem was de laatste vriend van Roger Vangheluwe

Vangheluwe nam op 23 april ontslag als bisschop van Brugge, toen uitlekte dat hij dertien jaar lang zijn neef had misbruikt. Hij kreeg dezelfde dag nog onderdak bij de paters-trappisten in Westvleteren. Toen Jozef De Kesel in juni benoemd werd tot nieuwe bisschop van Brugge, werd Vangheluwe gevraagd zijn persoonlijke spullen op te halen. Dat waren enkele boeken en een paar meubeltjes. Vangheluwe deed wat hem gevraagd werd, maar tot ieders verbijstering deed hij dat geflankeerd door de wegens zedenfeiten geschorste priester Tom Flamez. Vangheluwe en zijn vriend laadden de spullen op en vertrokken, zonder veel te zeggen tegen hun ex-collega's.

"De sfeer was zeer gespannen. We waren erg verwonderd dat de bisschop zijn gerief kwam ophalen met Flamez. We wisten dat de twee goed bevriend waren, maar ze hadden dat niet mogen doen. Twee daders van zedenmisdrijven die elkaar steunen in tijden dat de Kerk daaronder zwaar gebukt

Nog volgens ingewijden is het zeker dat Vangheluwe gedurende zijn hele ballingschap in Westvleteren in nauw contact stond met Flamez. "Het zijn zielsgenoten. Ze hebben alle twee zedenmisdrijven gepleegd, begrijpen elkaar en geven elkaar vergeving. De logica wil dat Flamez hem zaterdag ook geholpen heeft bij zijn vlucht uit de abdij van Westvleteren. Wie anders? Ze zijn twee handen op één buik."

De stevige vriendschap tussen Vangheluwe en Flamez verbaast niemand binnen hoge kerkelijke kringen in West-Vlaanderen. Flamez liep in juni 2008 tegen de lamp nadat hij - als leerkracht aan het Sint-Vincentiuscollege in Ieper - tijdens een zatte avond een leerling had bepoteld. Flamez bekende de feiten tegenover de politie, vloog een maand in voorarrest en kreeg van de strafrechtbank opschorting van straf, op voorwaarde dat hij geen contact meer zou hebben met minderjarigen.

"Vangheluwe was toen nog bisschop. Hij was woest dat de misdrijven van Flamez uitlekten in de media", zegt een bron. "Hij belde naar het college in Ieper en vroeg de directie om niet te communiceren over de feiten. Het viel ons toen al op dat die twee zeer close waren."

De Brugse bisschop gaf Flamez na zijn veroordeling nog een kans: hij werd benoemd als hulppriester in Beernem. De man integreerde zich perfect, maar het liep grondig fout toen hij plots weer in contact kwam met vormelingen. Hij probeerde via de sociaalnetwerksite Netlog 'vriendjes' te worden met een 13-jarige jongen uit Beernem. Toen dat uitkwam, werd hij op non-actief gezet door de administrator van het bisdom Brugge. Hij behield wel zijn wedde.

Bron: Het Laatste Nieuws - 15 september 2010

Link:

http://www.bishop-accountability.org/Belgium/Belgium_Source_PDFs/2010_09_15_Het_Laatste_Zijn_laatste_FLAMEZ.pdf




11 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit artikel is een flagrante leugen!! Het klopt helemaal niet met de werkelijkheid. "Het laatste nieuws" als bron aanhalen? Enkel riooljournalistiek waaraan "echte katholieken" zich noch niet gaan bezondigen? Als deze site nog een klein beetje zelfrespect zou hebben zou het eigen juiste feiten kunnen weergeven en niet alleen gif spuien om toch maar gif te kunnen spuien. Maar waarschijnlijk zal deze opmerking wel niet gepubliceerd worden. Misschien moet we eens uitpluizen wie er achter deze site zit en die namen op het net gooien. Een zwaar teleurgestelde volger van deze site!

Anoniem zei

Onvoorstelbaar dat 'Het laatste Nieuws', de pulpkrant van Vlaanderen, als bron geciteerd wordt op KAV. Als er een krantje kan kappen op het geloof... Enfin, als deze blog meent hiermee het katholicisme te moeten verdedigen... Heuresement que la sottise ne tue pas.

The Guardian Angel zei

@ vorige twee Anoniemen,

U kan zich de dreigementen besparen.

Betrouwbare bronnen laten mij iets heel anders weten.

Graag zou ik de feiten van u vernemen...

De waarheid zal ons bevrijden...

Anoniem zei

Haal dan betrouwbare bronnen aan en geen pulpkrant! En als uw "betrouwbare" bronnen deze leugens ook verspreiden stel ik me hier nog veel meer vragen bij! Want de waarheid is totaal anders!!!

The Guardian Angel zei

@ vorige Anoniem,

Nogmaals...

Wat is dan die 'waarheid'?

Anoniem zei

GA had ook de Morgen kunnen citeren, maar de New York Times is nog interessanter. Maar ja, die staan dan ook niet onder invloed van het Belgisch gerecht, en doen daarom niet mee aan de doofpotterij in België.

In die zin heeft eerste twee anoniemen wel gelijk, hetgeen er in het Laatste Nieuws te lezen valt “klopt helemaal niet met de werkelijkheid.” Het is allemaal veel erger. Maar pas op, als je toch een confrontatie eist over een onnozelaar als Tom Flamez, zou je wel eens meer voorgeschoteld krijgen dan waar je honger naar hebt.

Ga eens aan Vangheluwe vragen wat hij zoal in het Cromwel Hotel in Knokke te zoeken had.

Het punt waar ik liever op hamer is dat die lui (Danneels en consoorten – die pedofielen beschermd hebben) ook naar de synode in Rome trekken om er het huwelijk te herdefiniëren, terwijl ze te misselijk-makend zijn om vrij onder Gods zon rond te lopen.

Als er in het parochieblad een advertentie stond voor de Werkgroep pedofilie en Kerk onder het goedkeurend oog van Danneels dan moet je heeeeeeeeeel ongerust worden van hoe erg het wel niet eens zou kunnen zijn.

Anoniem zei

Aan anoniem 09:27
Wat bedoelt U nu met "eigen juiste feiten kunnen weergeven"?
De hier beschreven feiten zijn begaan door de pedofiele "bisschop" Roger van Gheluwe en de pedofiele "priester" Tom Flavez;
beschreven werden ze door de journalisten van Het Laatste Nieuws.
@The Guardian Angel noch ik noch iemand anders van de conservatieve posters hier heeft iets "eigen" met deze feiten.
Dat is het "eigendom" van de gehomofiliseerde en gepedofiliseerde bende in het brugse seminarie en op het bisdom.
Daar hebben ze altijd veel meer, en wel bijna alles geweten en houden stijf hun lippen op elkaar en riskeren liever de gezondheid en het leven van de kinderen van onwetende gelovigen.
Walgelijk!

Anoniem zei

Aan anoniem 4 november 2014 09:27

Uw posting is inhoudelijk disparaat, de gedachtengang is verward en de uitdrukking/woordenschat tamelijk opgehitst.

Gif gespuwd wordt op deze blogsite niet- ze is zeer goed gemaakt, met een groot leesbaar lettertype, mooie kleurrijke afbeeldingen, zeer substantiêle teksten en dikwijls zeer goed geînformeerd.
Men kann het publiceren van mooie foto's van tridentijnse missen, van het Sint-Pietersplein in Rome, van de grote Pausen van het verleden, van de zeeslag van Lepanto nu moeilijk "gif spuwen/spuien" heten.
Ik heb daarentegen één van de mooiste momenten van mijn leven beleefd door op deze blogsite de trailer van het "Libera me Domine", gezongen door de Schola Bellarmina, met beelden van de kathedralen van Reims, Burgos, Beauvais en zelfs van het kerkhof van Lisieux te zien en te horen.
Op Youtube vindt men hem ook- en wel door 350 000 mensen bekeken;
dat is enorm veel.
Dat alleen is ook weer een bewijs dat de nieuwe evangelisering bloeit, dat er zeer veel interesse is voor het eervolle traditiegetrouwe katholicisme, bijzonder bij de jeugd.
Dat vindt men bij de ondertussen totaal foutief georiênteerde bastaardkerk in Vlaanderen niet.

Merkwaardig is wel dat er nu regelmatig bedreigingen voor @The Guardian Angel komen:
enerzijds opjutting tot verhangen met een strop ("strik", dus waarschijnlijk een westvlaming), anderzijds de zoektocht naar de namen (met het doel een mediale executie door te voeren), de beledigingen van "leugenaar" en "bedrieger" (dat was wel voor de ontmaskering van Tom Flavez) en dan steeds weer het odraven komen met "intellectueel" en "logica" (wat ik hier natuurlijk bij DeKesel, Flavez, Danneels, Bonny, Geert DeKerpel, Toon Osaer en Bert Claerhout mis.
De waarheid, jawel, dat is het belangrijke punt.
Onze Heer Jezus Christus is de Weg, de Waarheid en het Leven- en de Hl. Kerk moet als Zijn Sponsa, Zijn bruid, Zijn aangezicht weerspiegelen (cit. P. Benedictus XVI).
Wat hier in Vlandeen weerspiegeld wordt, zijn de Grimassen van de duivel.

Anoniem zei

Aan anoniem 4 november 2014 09:27

Indien u dat wenst wil ik u wel persoonlijk te woord staan. Misschien kunnen we tot een wederzijds begrip komen. Zelf beschouw ik me als de minstwaardige die op deze blog af en toe een commentaar indient dat dan ook nog geplaatst wordt. Ik ben een diplomaloos schepsel maar ik las in mijn leven stapels boeken, meestal geestelijke, en in mijn jeugd las ik alles wat ik in handen kreeg. Ik heb voor een hele serie bazen gewerkt en ik denk dat ik wel een beetje mensenkennis heb gekregen. Wel ben ik soms nogal traag van begrip, misschien vanwege de leeftijd. Het begrip genegenheid heb ik pas leren kennen toen ik al over de 25 was dank zij de werken van Rabindranath Tagore en empathie pas toen ik over de 40 was en dat ook door een massa lectuur. Verder heb ik nogal veel geduld en ben tegemoetkomend.
Dus, indien u dat wenst, kunnen we misschien tot een gesprek komen zodat u zich rustig kunt verklaren.
Groeten,
Eric

Anoniem zei

Dag GA,

Er is een verschil tussen afwachten wat er gaat gebeuren, of er recht naar toe stappen om te zien hoe overtuigd of onbewust de vijand is, vermoedelijk niet al te gedreven, slechts ongefundeerde haat.
Als men de kans krijgt tot spreken kan men hen leren kennen en dan kan men eventueel hun inspirators vinden.
In het extreme geval zouden dat geestelijken of hun geestesverwanten kunnen zijn.

Dan opent zich misschien de mogelijkheid hen te plaatsen voor rechtvaardige overweging. Meestal bekoelt de haat dan en druipt men af.

Moest het toch veel erger zijn dan verliest men niets door te trachten hen te ontmoeten.

Een andere mogelijkheid is via beheerders van computer-netwerken na te gaan van waar de bedreigende mails komen; wellicht kan men dat zelfs doen met hulp van de politie. In mijn gemeente ben ik bekend omwille van mijn vader en ik heb als buschauffeur ondervonden dat men mij goed gezind is bij problemen met passagiers.

Er zijn ongetwijfeld mogelijkheden ... voorlopig toch nog.

Wellicht zou u een door u gewijzigde versie van miijn uitnodiging tot gesprek (gisteren) wel kunnen plaasten: ik laat u vrij de tekst aan te passen zoals u dat wenst.
Er kan me niet veel overkomen. Ik word oud en ik ben gewoon op de rand van de maatschappij te balanceren. Een beetje verbroederen met mensen die vijandig lijken maar in werkelijkheid slechts een gebrek aan liefde hebben heeft me nooit kwaad gedaan, integendeel.

The Guardian Angel zei

Beste Eric,

Hartelijk dank.

S.E. Mons. Mario OLIVERI - Vescovo emerito di Albenga-Imperia

S.E. Mons. Mario OLIVERI - Vescovo emerito di Albenga-Imperia

Raymond Kardinaal Burke: ‘We have to judge acts’

Raymond Kardinaal Burke: ‘We have to judge acts’

We Stand In Support of Padre Stefano Manelli

We Stand In Support of Padre Stefano Manelli

Raymond Kardinaal Burke

Raymond Kardinaal Burke
Curie-Kardinaal en Prefect van de 'Hoogste Rechtbank van de Apostolische Signatuur', zei op 13 december 2013: "Het 'Evangelii Gaudium' van Bergoglio behoort NIET tot het Pauselijke Magisterium"

Paus Benedictus XVI

Paus Benedictus XVI

Een meditatie over het Heilig Misoffer